tisdag 11 september 2012

Febertoppar och våta Drömmar

Sen barnsben har jag blivit lärd att man ska äta glass i stora lass vid halsont, förkylning och feber. Jag tar det på största allvar och låter min tilltro stå till de gamla huskurerna, övertygad och helt inställd på att det är en av det bästa receptfria medicinerna. Inte särskilt svårt att varken svälja eller tycka om.
I smått sjukligt sängläge tar jag mig rätten att tycka lite synd om mig själv och bara smågrisa bland täcken och kuddar där t.o.m. alla kvalster fasar för mina högljudda och snoriga nysningar.
Märkligt är att det endast är vid dessa tillfällen jag rotar fram de där filmerna vars huvudrollsinnehavare får min feber att höjas ytterligare. Med sina vältränade kroppar och smorda munläder för dom mig till en plats långt bortom svensk höststorm, nässpray och snytpappershögar.
Jag blir plötsligt motspelerskan som distraherar hela filmteamet och till deras förtvivlan och Mr Mcconaughey's glädje, bryter vi hela inspelningen och vi två går hem till mig och äter glass ur samma burk med samma sked. Han säger att han gillar mig bättre än Jennifer Lopez och jag tror på honom till hundra procent, han verkar ärlig och rak. Vi kollar en annan film där Richard Gere förför Julia Roberts och Matthew som tätt intill matar mig med glass, säger plötsligt:
"Du är så mycket vackrare än Julia Roberts!"
Jag vet att han menar det. Matthew Mcconaughey verkar lojal och rätt fram.
Av hänsyn till honom byter jag raskt film med Brad Pitt och George Clooney. Min feber avtar inte, tvärtom.
Jag andas tungt, svettas, vrider och vänder, känner ångesten ta över min kropp allt mer.
Varför tog jag med mig Matthew hem?!?
När det är Pitt jag verkligen behöver....

Jag har tryckt på pausknappen nu, vaknat ur koman och insett att jag besökt mina Drömmars Värld som bidragit till överhettad temperatur och ett behov av blöt handduk på pannan.
Fan ta glass och romantiska komedier!!
Nu blir Kulturnyheterna resten av kvällen ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar