onsdag 19 december 2012

Suger av en gris!

Satt i godan ro och funderade allmänt över Livet. Alla människor man mött genom åren. Goda och härliga, fula och falska. En del att jämföra med en mjuk Nalle Puh, andra med svin och grisar.
Medan tankarna for vilade ögonen på godisskålen där den röd-vita konfekten må hända var den bidragande orsaken till frågetecknen i mina, för dagen underliga tankar:
Varför heter det egentligen polkagris?!
Är den möjligen uppkallad efter en gris från Gränna? Jag googlade och fann följande svar:

Amalia Eriksson fick 1859 tillstånd av magistraten i Gränna att bedriva sockerbageri och tillverka karameller. Hon var den första i Sverige som tillverkade polkagrisar. Tillverkningen, i ett tidigare tullhus vid dåvarande södra infarten till Gränna, utvecklades bra, och Amalia Eriksson fick så småningom flera efterföljare med polkagristillverkning i staden.
Polkagrisen är uppkallade efter dansen polka, som var populär vid tidpunkten. Enligt Marabou kallades en sötsak för gris vid denna tid, vilket ska ha bidragit till namnet.

Det sägs att Världens största polkagris tillverkades inför en festival i Gränna år 2003. Den vägde 2,3 ton och var 2 meter och 24 centimeter lång!
Märkligt. För den största grisen  jag träffat verkade så ofantligt mycket större än så ;-)

Det är tur man gör sina egna val. Idag stoppar jag inte grisen i säcken. Jag stoppar den i munnen och suger av den, helt enkelt ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar