söndag 2 december 2012

1:a advent blev snurrig, trivsam och full av framtid!

Jag sov medvetet länge idag. För att jag visste vad termometern skulle bjuda på för siffror. 20 minus är inget för en tjej som vill ligga på plus! Dock sken solen så vackert över vinterlandskapet att samvetet såg till att jag för första gången på denna sidan årstid, klev i täckbyxor och yllestrumpor och förberdde min kinder på lite extra bit. Jag vill för all del inte missa stadens vackra julskyltning med dansande tomtar och vackra marschaller som gnistrande speglar sig mot vacker vinterhimmel.
Sagt och gjort. Luften jag inandades fick hela Livet att Leva i lycka för en stund. Sommarmänniskor kan uppenbarligen också uppskatta kylan om man klarar av att hantera den ;-)
När man var yngre var man rädd att förstöra tuperad frisyr med mössa och tights var ju sexigt vilken årstid det än var. Tur man blir äldre. Nu skiter jag högaktningsfullt i allt det där! Så befriande.
I varm mössa och ett stort leende på läpparna intog jag Leksands-noret och den rådande julstämningen. I skyltfönstren var det pyntat med röd glädje och jag fotade naturligtvis för att lägga ut på bloggen, vilket planen var att göra väldigt snart. Det blir inte alltid som man tänkt sig ;-)
I 15 minusgrader lallade jag runt land gator och torg och mötte Tomten som såg allt annat än frusen ut. Barnen omkring honom var till en början något reserverade men trotsade blygsamheten och gjorde honom glatt sällskap. Jag skulle snart också få sällskap...av tomtens kompis.
Från Leksand härliga torg fick jag oväntat och överraskande en inbjudan till Rättvik och en middag på Sjövillan. En god vän jag inte träffat på ett tag undrade hur man egentligen firar första advent och jag svarade som jag ärligt gör: Man tänder ett ljus och ser glad ut! =)
Med det kom inbjudan och jag var inte sen att tacka ja. Denna stämningsfulla restaurang har jag hittills bara besökt sommartid, ett par gånger som gäst och tre gånger som DJ. Då var det fantastiskt med utsikten ner mot Siljan och solnedgången som vilade vackert i horisonten.
Det var minst lika vackert idag. Den långa bryggan ut mot udden var prydd med tända ljus hela vägen ner till den stora och vackra granen som blinkade genom dimma och frost 200 meter bort.
Trerättersmiddagen som serverades gjorde inte heller saken sämre.
Brasan sprakade gott och värmen steg för varje glögg som slank i. Dessa sköna rottingstolar intogs efter middagen och känslan av rikedom svepte med i en lagom berusning av vardaglig lycka,
Det blev en trivsam och minnesvärd 1:a advent som avslutades med bubbelvin, kex och ostar av alla de slag.
Jag själv är enbart av ett slag ikväll:
Skönt berusad och full...av idéer inför kommande framtid ;-)
God Första Advent!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar