torsdag 20 december 2012

Ett rött paket, ett hångel & en sillmacka!

Det handlas, pyntas och pysslas inför kommande julhelg, precis på samma sätt som föregående år med ett enda litet undantag: I år får jag inget jullov som så många andra.
Jag kan sakna känslan av att se fram emot ledighet, när man aktivt jobbar undan för att slippa ha för mycket på sitt bord efter ledigheten.
Den där känslan av att kunna pusta ut när man kommit innanför dörren, när man slår upp fötterna på fotpallen och känner sig nöjd av allt gott man utfört på jobbet. När man känner sig värd ett glas vin och en skål för lugn och ro. När en veckas semester betyder evighet och paradis, en tid där man passar på att göra allt sånt man aldrig hinner annars. När man uppskattar en sovmorgon och en lång frukost viken är sällsynt övriga mornar då bilrutor ska skrapas klockan allt-för-tidigt.
Dessa ingredienser är ju som oftast en självklarhet i ett Liv av både vardag och fest.

Det är märkligt att inte ha några tider att passa, bilrutor att skrapa och svära djävulen över och knappt kunna urskilja dagarna under veckorna. Alla dagar är lika varandra. Det skulle kunna vara måndag varje dag. Eller varför inte fredag!
Den enda markanta skillnaden som påvisar lite olikhet under veckan är att mobilen ringer vid samma tidpunkt varje lördag förmiddag. Då ska en mor 9 mil söderut ha hjälp med nåt Melodikryss som med sina ofantligt tråkiga låtslingor får mitt finska påbrå, med all rätt börja Leva en bitter kvinnas Liv =)

Men allt har sin tid och charm. Jag vänder det negativa till något bra och leder alla tankar till tacksamhet för långa sovmornar, spontana vinkvällar och att slippa städa ur nån nerspydd bystuga efter personalfest ;-)

Min ledighet består i ständigt öppna ögon och öron, aktiva känselspröt och en stor bit förhoppning om en förändring som må hända kan få mig att se tillbaka på denna tid med saknad och ett leende. Fast särskilt troligt är det ju inte. Åtminstone inte leendet. Snarare kommer jag nog att känna en tacksamhet för ännu en erfarenhet som bidrar till förståelse och empati för andra som hamnar därhän.
Jag har i huvudsak inte glömt bort att fira Livet med nära och Kära, vare sig det är helg eller inte. Julen är sentimental för undertecknad. Helst vill jag vara lyckligt gift varje jul! =)
Lite hångel, röda paket och en sillmacka.
Har man det spelar resten ingen roll ;-)

Så ta hand om varann, tala med varann, inte om varann, älska och uppskatta varann. Glöm inte heller att uppskatta den där måndagen om ett par veckor, när larmet ringer klockan allt-för-tidigt, när bilens rutor ska skrapas och när det där långa och tradiga mötet på jobbet inleds.
Du har ett Liv bättre än vad man kan önska sig ;-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar