lördag 1 december 2012

Jag är svag för kaksmet med vaniljsmak

Det har bakats mycket på senaste tiden. Inte så mycket för att vi närmar oss julen, mer för att jag haft en dotter som fyllt år och för att sonen lägger små beställningar på både hemmagjort godis och kladdkakor.
Denna kväll umgås jag med mig själv och är extra glad över att jag kan sitta inomhus och se vintervädret leva sitt eget Liv där utanför.
Trav på 4:an. Jodå, jag har fått ihop det med Harry Boy ikväll. Återstår att se om han håller vad han lovar. I pauser måste jag stilla sötsuget och jag gör det med en sockerkaka.
Till min förtret upptäckte jag att bakpulvret var slut vilket resulterade i en högljudd suck över att behöva klä på sig och gå ut i yrvädret. Jag var otroligt sugen på att skrapa ur smetburken, likt ett litet barn som på sin vakt sitter med slickepotten i högsta hugg =) Det stillar godissuget.
Men min ovilja till utomhusaktiviteter fick mig att googla på bakpulverfri sockerkaka. Och se, det funkar!
Bara att skippa bakpulvret och ha i allt annat som vanligt! Det enda som sker är att man slipper den lite beska smaken. Nu smakar det ren vanilj. Härligt!
Glasyr & kokos och kvällen är räddad.
Nu måste jag gå och torka mig runt munnen...smeten var supergod ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar