lördag 15 december 2012

Mitt förnuft sitter numera i snödrivan!

Vi ska fan inte klaga!
Hur många vintrar på raken har vi inte jämrat och beklagat oss över en grå, trist och slaskig jul då regnet varit det enda som behagat skölja över oss och våra adventsdagar?
Det gamla ordspråket "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" har i allra högsta grad en sanning att anamma och ta på allvar. Personligen är jag en vår och -sommarmänniska. Jag kan identifiera mig med små lätta moln som fritt svävar i ett solskensljus med värme som sprider trygghet i hela min ljusblåa tillvaro.
Snön är vacker på väldigt nära håll, för att inte tala om fascinerande producerat och uppfunnet, som små kristallstjärnor som i ett oräkneligt antal håller ihop och glittrar tillsammans i mjuka drivor.
Jag borde rimligtvis kunna identifiera mig med dessa också ;-) Men dom är lite för kalla i mitt heta tycke.

Jag har sedan begynnelsen alltid lagt ner min energi på att både ignorera och fly ifrån vintern och dess minusgrader. Inte nödvändigtvis genom resor till varmare länder. Snarare har tur och returbiljetten räckt för en upptäcktsresa inom mina egna tankar och mitt sinne.
Då är det kanske lätt att räkna ut att den resan blir..lång! Men den håller mig i huvudsak varm och får snön att smälta var jag än går. Plogbilsförarna ler i tacksamhet för underlättat arbete ;-)

De senaste åren har jag dock trotsat min egen pessimism och helt sonika införskaffat fodrade vinterkläder!
Hade ingen aning om att det var så enkelt att värma en späd kropp med lite extra bomullsmaterial! =)
Det funkar och får mig således att uppskatta våra fyra ordentligt olika årstider. Jag kan numera gå så långt som till uppskattning av promenader i motvind, möjligen för att också det är något jag kan associera till i mitt Liv av Verklighet. En liten åktur i en Livets Berg och Dal-bana som av naturliga skäl ska finnas där för att påminna om vad man borde prioritera och vara nöjd över.
Den påtagligt bitande kylan i mina kinder nyper därtill tag i min förmåga att vara tacksam för det man har. Även om det inte råkar vara särskilt mycket. Men det jag har, det har jag.. och ingen snöstorm i Världen kan någonsin ta det ifrån mig.
Stort tack till klädbutikernas väl tilltagna lager av fleece, päls och lovikkavantar, för sponsring av vettiga och välbehövliga insikter i en snörik Vintervärld ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar