söndag 6 januari 2013

Pedanteri är en typ av tortyrför själen

Som heminredare faller det sig naturligt att ordning och reda är prio ett. Som Jungfru i sitt stjärntecken är det en medfödd del av personligheten som närmast kan jämföras med tortyr för själen!
Att se prylar ligga i oreda, tavlor hänga snett och ha en obäddad säng är ett otänkbart leverne och kan i värsta fall bidra till fullständig spatt och uselt humör, direkt levererat från den finska hjärnhalvan!
Ögat registrerar kaoset, signalerar ett larm till huvudkontoret vars personal är totalt inkompetenta och därmed drabbas av neurotiska attacker. Panik uppstår och därav ringer klockan för utryckning där undertecknad motvilligt får reda ut hela skiten.
Irritationen som uppstår är således en effekt av nervositet som i sin tur orsakas av disharmoni och för en estet vars inre tryggas av det vackra och ordningsamma, blir kaoset en fiende av värsta slag och påföljande krig som utbryter är att frukta för närmsta omgivning, som alla flyr..fort som fan!
Det är drygt att vara pedant och Jungfru Marina. Men å andra sidan är det sällan stökigt och rörigt förutom de dagar då trötthet får styra antalet aktiviteter. Som idag.
Julen ska städas ut. En jul jag förberett och pyntat i över en månad. Mitt hem kan liknas vid ett Vintermuseum vars innehåll enkelt skulle kunna förses med prislappar och sättas ut för försäljning till mångas önskan och glädje.
Just idag skulle alternativet kännas helt okej.
Jag vet hur kaoset kommer att växa ju mer jag plockar ner och jag vet att när jag väl inlett projektet så kommer jag inte under några omständigheter att sluta innan uppdraget är helt genomfört.
Det kommer att dröja minst en vecka!
Skulle jag nu välja att låta bli denna otroligt tråkiga syssla, vet jag att temperamentet hettar till lagom till "En idiot på resa" kl. 22:30 och risken är då överhängande att den idioten slutar jobba med TV!!! =)
Så Jungfru Marina laddar i skrivande stund. Utan någon som helst lust men med viljan att få det överstökat. Jag hör en kör någonstans i bakhuvudet. Lite småfalskt och störande och med ett vokabulär som till och med Djävulen hackar sina fula tänder över..

Jag är omgiven av ensamhet. Tur, det.
Signalen har redan gått iväg till Huvudkontoret. Ett djupt andetag.
Nu kör vi!
Satana, perrrrrrkele!!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar