lördag 1 december 2012

Jag & Snövit har ett förhållande

Innan jag somnade hörde jag vindarna vina så hårt att husväggarna knakade och knäppte men min trötthet var allt för påtaglig för att vilja uppmärksamma det i någon större skala.
Vaknade senare av en dröm vars innehåll bidrog med frågetecken och förvirring. Jag var förföljd av en vit katt (!) vart jag än gick, en dröm som fortfarande sitter kvar där i bakhuvudet och spekulationer låter sig inte avslutas. En söt liten misse som såg på mig med sina stora gröna ögon.
Jag har en drömtydnings-bok jag kanske bör slå i. Inte minst för att stilla nyfikenhet och tankar som vägrar upphöra. Ibland stämmer drömtydningarna rätt bra. Speciellt när det handlar om djur.
För några år sen drömde jag om att jag blev jagad av en aggressiv björn, att jag i panik klättrade upp i ett träd och kände uppgivenheten komma ikapp.
Känslan som satt kvar när jag vaknade ingav intryck av en verklighet jag nyss upplevt. Jag kollade i boken och försökte tyda vad denna dramatiska dröm innebar.
Där stod att jag inom en snar framtid kommer att bli bedragen av en nära vän och att fiendeskap inte kan undvikas. Jag slog ihop boken och fnös åt eländet. Larv!
Någon vecka senare kom bekräftelsen som ett brev på posten!
I en något förvirrad situation uppkom en verklighet jag än idag har svårt att ta in, en händelse som fått min tro på människan att minska avsevärt. Den vän jag så länge byggt upp en relation av tillit och förtroende till, svek i allra högsta grad och både chock och sorg var ett faktum.
Än idag har jag inte fått någon förklaring till beteendet och sveket. Konflikten i sig var ingenting i smärta jämfört med att aldrig bli tilldelad sig ett klargörande. Jag var ledsen under mycket lång tid.
När stormen lagt sig kom jag att tänka på vad drömtydnings-boken sagt. Det stämde!
Av den anledningen anammar jag mina drömmar på största allvar. I synnerhet när det handlar om djur. Drömtydning är spännande på många sätt. Det vi inte klarar av att bearbeta känslomässigt i vaket tillstånd, tas om hand av vår fantastiska hjärna då vi sover. Allt man drömmer handlar om en själv och behöver inte nödvändigtvis handla om framtida händelser. Oftast trycker vi ner känslor av skilda slag i det undermedvetna, som våra stackars kroppar få slita järnet med när vi sover.
Det är minsann inte lite känslomaterial som hjärnan får i uppdrag att sortera. Där jobbas det dygnet runt, utan rast och ro, som ett slavläger där allt som genomförs är för Din skull. Man kan ju hoppas att man har vett och etikett nog att fortsätta utredningen på egen hand för att där igenom ta till sig lärdom.

Har kollat Drömtydnings-boken nu. Enligt den kan jag slappna av då drömmar om en vit katt skall tolkas som trivsel och harmoni i hemmet. Är det däremot en svart katt i drömmen är det ett förebud om svartsjuka och icke så goda handlingar av omgivning. Skönt!
Jag kan pusta ut och inta min sena frukost i lugn och ro idet julpyntade köket. Jag ler och känner mig lättad.
Inga onda drömmar att deala med idag. Bara en söt liten kisse som påminner mig om att allt inte är av ondo.
Kanske är jag så lyckligt lottad att jag också får nio Liv i harmoni.
Jag döper Dig härmed till... Snövit ;-)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar