måndag 17 december 2012

En grå vardag känns helt ok..med Bodström!

Jag och Tomten skingrar våra tankar ihop idag. Den vita julen tycks vara den att föredra när tillvaron låter sig bjuda på små grå verklighetsstänk. När stegen känns tyngre än vanligt och framtidstro ligger i tillfällig vila, tänds stearinljus som skänker ett positivt sken att trösta sig med.
Även de grå molnen är till för att dansa på..
Ett uttryck jag själv myntade för ett antal år sedan när jag i direktsändning talade med en uppgiven lyssnare. Både denne och jag blev glatt överraskade och jag sparade orden i minnet ifall jag själv skulle behöva dom.
Idag är en perfekt dag!
Att byta nyans kan vara en nödvändighet ibland. Tomten och jag byter färg på inredningen...också!
Inte så långt till Julaftonen och det får gärna märkas vart jag än vänder mig. Under granen har paketen fyllts på då son med flickvän shoppat loss och slagit in fler överraskningar. Jag gör som barnen. Smygkikar och känner lite på paketen. "God Jul, Marre, tillönskas Du av Tomas Bodström"... =)
Jag ler. Tomten gör detsamma. Sen klär vi om fåtöljen och fotpallen!
Med filtar, pälsar och fällar blir det varmare i dubbel bemärkelse. En behaglig värme, med lagom temperatur, med omtanke och trygghet. Med känsla för att bara vara hemma. En grå tillvaro är inte alltid fel.
Lite ombyte förnöjer. Och fördröjer. Denna dag känns båda alternativen ok. Det är Skingra Tankarnas Dag!
Det är en bra dag där melankoli faktiskt får ta plats. Där botten får finnas, där nuet får påminna om motvind och insikterna så sakteliga falla på plats. Det är Skingra Tankarnas dag idag!
Inte förskingra.. ;-)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar