tisdag 25 december 2012

Lite krångel gör Livet värt att Leva!

Det bästa med Julen må vara själva Julafton för barnen, som med tindrande ögon och iver vill öppna paket i långa rader. För mig är det de efterföljande dagarna när man lite smått snopet kan konstatera att det hela är över! Jahapp! Å nu då?!?
Här har man laddat med energi, julklappar, långbord, klänning och ett gott humör i veckor och så är det plötsligen över och förbi och passé i all hast!
Var det inte mer än så.. tänker man där man står mer rundmagad än vanligt och rapar ut både julmustens kolsyra och senapsstank.
Men det är när jag konstaterat att sanningen är just sådan som jag tar förnuftet till fånga och verkligen njuter av tillbakalutande i det skick jag för tillfället råkar befinna mig i.
Osminkad, naturlig look med knullrufs i hår och säckiga mysbrallor med Gällivarehäng..där är jag i mitt rätta element! Då är jag bara jag med all rätt. Det  Grisas och grymtas framför välfyllda godisskålar och resterna från julbordet som åker fram på silverbricka. Klockorna får gå som dom vill liksom ljuset och mörkret!
Det är dyrbara sekunder, minuter och timmar i Livet som är till för att avnjutas likt en Drottning.
Det är i stunder som dessa alla lustar vaknar till Liv och ger sig till känna genom planer för kommande Framtid. Ni vet, den där tiden som ligger så nära inpå hela tiden. Men också den som ligger något längre bort. Jag smider planer för min ikväll. Små drömmar att förverkliga, drömmar som inte på något vis behöver vara ouppnåeliga, bara lite smått krångliga att genomföra.
Men lite krångel ska inte sätta några käppar i mitt Framtidshjul! Inte den här gången.
I detta nu det beslutsamhet som gäller. Den har legat där länge i periferin och väntat på att få bli nyttjad. 2013 är ett bra nyttjande-år! Det känns i hela min godisfyllda kropp =)
En insikt eller två följer med i glufsandet ikväll.
Eller förresten..jag sväljer nog många till ända fram till nyår ;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar