fredag 19 oktober 2012

Får buk-svågrar inte vara i samma Tv-program?

Jag gillar Skavlan..för att han är så charmig med sin norska, så lyhörd för sina gäster, så sympatisk och cool som programledare. Han är sällan plump, ofta personlig men aldrig privat, precis allt det där en bra och kompetent programledare ska ha. Hans oskyldiga humor gör honom till nallebjörn och kvicktänktheten kan till och med få en kräsen och kritisk f.d. programledare som jag att bli lite småkåt ;-)
Urvalet av gäster är oftast intressanta även om jag måste tillstå mig att erkänna att en del av de norska, för mig totalt okända gästerna, kan bli något för långrandiga och inte hälften så underhållande som de man känner till. Ikväll är Borlänges stoltheter Mando Diao med. Jag tittar därför med stolthet. Dom är ett gäng att beundra musikaliskt så väl som utseendemässigt. Dessutom enormt trevliga. Både dom och Sugarplum Fairy ingick bland mina favoriter att intervjua på den tiden det begav sig. Skratten var många och några divalater såg man aldrig skymten av. Båda banden har dessutom koll på dansbanden från 70-talet, vilket framgick i en tävling jag hade med dessa bandmedlemmar för några år sen =) Dom kan refrängen till "Mitt eget Blue Hawaii"..det är icke att förakta ;-)
Många intressanta personer har suttit i Skavlans lilla myshörna och besvarat alla möjliga frågor och en del har framfört ljuva toner från scenen. Vem vill inte var med i detta familjeprogram som lockat till skyhöga tittarsiffror, en säsong efter annan under flera års tid. SVT körde ett gammalt koncept i förnyat skal med en perfekt lämpad programledare. Vem vill inte möta Skavlan?
Alla verkar ju vilja vara med, svenska som utländska. Inte minst när det nalkas boksläpp, skivsläpp eller filmpremiärer. Men det tycks finnas EN som inte kan/vill/får medverka. Jag har väntat länge nu. När ska vår egen stora, svenska skådespelarstjärna sätta sig i en av stolarna med sitt nonchalanta leende, himmelsfärgade blå ögon och bitska kommentarer.
Har Skavlan tänkt tanken? Har han fått den föreslagen av redaktionen men avböjt? Har Persbrandt fått inbjudan? Har han tackat nej? Eller är det ett litet dilemma för SVT, huruvida det är lämpligt att sätta buk-svågrar i samma studio och tv-program? Vem skulle formulera frågorna till Persbrandt? Vem skulle ställa dom? Skavlan? Det vore intressant att få ta del av den intervjun, delvis för att se hur det ska gå till men också för att se vem av dom som har mest distans och professionalitet.
Jag vet flera stycken som har satt på varann på både SVT och SR! Herre Gud! Deras firmafester är varken bättre eller sämre än andras =)
Men nog fan lär man utföra sitt jobb ändå. Det tycker jag nog man kan bortse ifrån när det handlar om så pass kända och intressanta personer att sätta i rampljuset. I Skavlans och Persbrandts fall handlar det ju inte första hand om att dom satt på samma brud.
Det handlar väl snarare om att ännu fler tittare sätter på Tv:n ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar