torsdag 11 oktober 2012

Ett steg före och jag ser rött

I min vänskapskrets är det vida känt att ständiga förändringar pågår i mitt hem. Det ena projektet avlöser det andra liksom idéerna som aldrig tycks sina. Har man inredning som nummer ett på intresselistan ingår planering och förändring som en slags avkoppling och terapi på en och samma gång.
Jag får ofta frågan var idéerna kommer ifrån och hur jag hela tiden har möjlighet att förändra, inte minst när det kommer till kostnaden. Just där i ligger också utmaningen. Det får gärna se dyrt ut men aldrig kosta för mycket. Det är också det som är tjusningen med inredning och förändring i hemmet.
För att kunna göra det med små medel gäller det att hela tiden ligga ett steg före. På vårkanten planeras för sommarfärger, på sommaren införskaffar jag höstens inredning och nu, när hösten råda håller jag ögonen öppna inför kommande jul. Det är under vår, sommar och höst man ska inhandla förra årets julsaker som oftast säljs ut till över halva priset. När julen väl är här är jag inställd på hur våren ska tas emot :-)
Resultatet blir att min jul redan är klar! Under veckan har saker kommit via posten direkt ner i julsäcken, reaprylar som vanligtvis är mycket dyrare strax innan julen.
Vanligtvis brukar jag hålla mig till vitt, silver och skogsgrönt under julen. I år får de röda accenterna dominera. Tanken är att jag också ska kunna använda de röda sakerna även under sommartid, vilket är väldigt fint och fräscht, varför jag försöker hålla mig till saker som inte är allt för tidsbundna. Träskylten och stolsdynorna här ovan är bra exempel på det.
Våningsfatet på bordet kommer givetvis att smyckas med julkrans och röda äpplen så småningom. Just den delen har jag inte så bråttom med ;-)
Denna vackra julvimpel är dubbelt så lång och ska hänga i mitt fönster. Den är vanligtvis rätt dyr men jag lyckades hitta den för halva priset. Fördelen är att den är vändbar och helt vit på andra sidan, så den kan lätt hänga med och hälsa våren välkommen.
Den lilla God Jul-skylten är det enda jag införskaffat med just en jultext. Men det var värt den tian ;-) På ett sätt är det lite jobbigt att ligga före i tiden vad gäller inredning. Man vill ha upp sakerna nu! Samtidigt är det bra övning på tålamod och dessutom att ha något att se fram emot. Men jag håller redan nu ögonen öppna för den perfekta granen av mindre modell avsedd för kruka på fot.
Så ser Du någon iklädd röd tomteluva, irrande i skogen redan nu..då vet Du vem det är ;-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar