måndag 26 november 2012

Att gå in i mitt förråd är som att klättra i berg!

Som inredare ligger man gärna ett eller två steg före vilket innebär att julens inredning planerades redan i september (!) varför jag sakta men säkert påbörjar pysslet i oktober. Detta med anledning av att jag delvis har så mycket julattiraljer att jag hinner glömma vad jag egentligen har i förrådet, delvis för att det nämnda utrymmet är så fullsmockat med prylar att det näst intill krävs bergsklättrar-utrustning för att över huvud taget ta sig in!
Jag har klarat det första eldprovet genom tålamod och diverse svordomar men jag lyckades få ut och med mig det viktigaste lagom till advent. Skulle jag julinreda allt på en och samma gång blev det tveklöst ett 24-timmarspass utan paus! Denna gång har jag haft framförhållning och istället tagit in lite då och då.
I entrén ska man hälsas välkommen av en den vita, vackra tomten så ödmjuk =)
Tomten är så söt att man vill hångla upp honom men då han ger skäl för namnet Blyger, står man över av hänsyn och medkänsla ;-)
Lyktan han så fint bär på ingick inte, hittade den på Blomsterflärd förra året och den passade perfekt. På kvällarna lyser ett litet värmeljus med batteri i den.
Jag har jobbat stenhårt med belysning och spotlights för att framhäva allt det vackra. En lysande idé!
Äntligen fick jag fingrarna ur och sydde klart gardinerna till vardagsrummet. Åtminstone till det ena fönstret. Dom är sydda av vanliga lakan som jag vikt dubbelt upptill och sytt på små vita snöbollar längs kanten.
Enkelt och billigt. Det vackra hjärtat med belysning kommer från Clas Ohlsson.
I det hemmagjorda skåpet (som jag ska låta hänga hos mina brorsbarn så småningom) har jag placerat alla söta nallar under välförtjänt spotlight. Ett rolig blickfång i mitt vardagsrum under julen.
Adventsljusstakar i betong inhandlade förra året nere hos Ann-Sofies Hörna på Tappers i Leksand. Igår tog jag dessa med mig ner i verkstan och spraymålade dom vita.
Det var många år sen jag inredde julen med den traditionella färgen rött. Men i år har jag en extra längtan till det varma och ombonade. Hela hemmet kan liknas vid en polkagris ;-)
Intill min "bloggfåtölj" har jag numera ständigt någon som ser mig över axeln och korrekturläser samtliga inlägg ;-) Än så länge har allt blivit godkänt av den finlands-svenske Tomten Röd.
I det stora köksfönstret har jag nu äntligen hängt upp vimpeln, den så populära från Nyblom & Kollén. God Jul står att läsa klart och tydligt och en översättning till engelska finns att läsa på fönsterbrädan ;-)
Luckorna till Julskåpet i köket hålls stängda under dagtid. Belysning skimrar vackert igenom det rödvit-rutiga tyget. När mörkret faller öppnas dom lagom till middag och skenet bidrar till mysfaktor och innehållet så som porslin och servetter, är nära till hands.
Julstämning får gärna råda vid spisen också =) Här ska det snart kokas mer smörkola och knäck.
I sonens rum är det på begäran sparsamt med rött då han istället föredrar att ha fortsatt svart & vitt med inslag av silver. Klart Guld-pojken ska ha det ;-)  Mer smått & gott kommer snart att landa i detta rum.

Dagens agenda består av mer inredning. Förrådet ska besökas ännu en gång, två gardinlängder ska sys till det andra fönstret i vardagsrummet och en gammal dörr jag funnit skall målas slitet vitt.
Allt för Livslustens skull ;-)
Tack för att Du tittat in!





 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar