tisdag 30 oktober 2012

Vi har många Kokosbollar i trafiken!

Kokosbollar i trafiken men kokosbollarna på bilden är hämtade på nätet. Dom finns överallt ;-)


Med dagen bakom mig kan jag lugnt luta mig tillbaka i bloggfåtöljen med sorlet från tv:n i bakgrunden. Har fortfarande en bit av hjärtat kvar i halsgropen efter en märklig incident i en av Leksands gatukorsningar. Mörkt, något kyligare och med halka gäller det att vara förutseende då vissa tycks helt oförmögna att anpassa sig efter sikt och väglag. En del har inte förstått innebörden av högerregeln heller så en lätt fot på pedalen är att föredra när man bokstavligen glider fram på vägarna.
Men det är också enda gången jag är lätt på foten ;-)
Det var nära en liten krock i slow motion ikväll. Den upplevdes så i alla fall, när jag nu i efterhand spolar tillbaka bandet. Jag passerade en bil i en korsning där just högerregel gäller och jag hade förkörsrätt men jag saktade för säkerhets skull ner ändå, inte helt men nära på. När jag såg att han stannade om än tveksamt och ryckigt, fortsatte jag att åka var på denne idiot åker rakt ut mot sidan på min bil och jag får snabbt parera så jag halvvägs åker upp på trottoaren (där ingen går just då) och jag lyckas undvika en smäll och med några centimeter mellan bilarna svänger galningen upp jämsides med mig och försöker köra om mig mitt i ett tättbebyggt område där 50 gäller. Jag gasade på för att undvika smällen och få honom att ge sig med sin oproffsiga idiotikörning och han gav sig och åkte bakom mig igen. Alltså... Jag blir uppriktigt förbannad på ouppmärksamma bilförare som tror dom har full koll.
Ett gäng kokosbollar med körkort och det är ett uttryck lindrigare än tövädret jag inväntar.
Allt man vill är att komma hem hel och välbehållen. Inte leka tomte på nån jävla racerbana i form av riksväg 70! Där jag f.ö. också körde idag. I min bil ser jag gradantalet i vägen och luften och förstår med min någorlunda cellpåfyllda hjärna att det är en bra idé att ta till sig vid bilkörning. Alltså gasar jag inte på för dum i huvudet är jag inte. Jag stoppar heller ingen trafik med långsammare körning då framförvarande bilar också körde som man borde. Men så kommer en sån där... Bmw. Ett bilmodell med en prislapp större än en fotbollsplan och som sällan tycks vara utsatt för några som helst faror vare sig det råder glansis eller stormar som Sandy. Frän bil! Men beställ tid på halkbanan och lek skiten ur dig där istället för att utsätta oss andra för fullständigt vansinniga körningar! Kokosboll!!!

Så...nu har jag avreagerat mig lite och hjärtats takt börjar normaliseras igen. Jag pustar ut i sällskap med son, ett gäng ölkorvar, äppelcider och lösgodis. Inget fattas oss ikväll heller.
Märkligt... men jag blev plötsligt väldigt sugen på en kokosboll ;-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar