måndag 8 oktober 2012

Jag Lever i Nuet och längtar till Jul

Alla har inte möjligheten men alla borde ha det. En sovmorgon och en agenda med så lite innehåll som möjligt, en dag för lugn och ro, i veckans mitt som ju vanligtvis ligger mitt emellan trötthet och en längtan efter helg. Det är lyx att få en ledig dag utöver söndagar. Välbehövligt. Och lite ovant.
Med små enkla medel kan man även till gränsen av fattigdom avnjuta det vackra och sköna. Det får mig på gott humör och ensamheten i tystnad blir till skönhet att bevara i hjärtats vrå.
Då märks inte vilken sida man vaknat på, det spelar heller ingen roll. Utvilad, med lagom sug i magen och solsken på himmelen den blå sitter jag vid vackert dukat bord och är tacksam för dagens start.
Att få göra allt i sin egen takt, utan någon större planering är bästa medicin och bot mot både stress och rastlöshet. Idag småplockar jag lite, gör som jag vill och längtar inte till något annat. Förutom en sak..
Varje årstid har sin tjusning, inte minst för oss som brinner för inredning. Höstens färger dominerar även i hemmet och enda nackdelen med att vara så löjligt intresserad av detta är att man hela tiden ligger ett steg före. Höstens inredning planerades redan i somras. Kommande jul snurrar i mitt huvud redan nu. Tidigare år har silver, vitt och skogsgrönt varit favoritfärgerna. I år ska jag tillåta mig vara lite mer traditonell med accenter av rött. I mitt huvud är allt redan klart och hälften införskaffat ;-)
Men än så länge knyter jag mina grå band på köksstolarna som får bli ett mönster lite annorlunda.
Det räcker så. En liten förändring, en rolig detalj som lockar ögat till betraktande. Jag tar en kopp kaffe till.
Solen väntar på mig där ute. Det är en tålmodig vän som lyser upp i Nuet.
Jag tror den stannar till Jul ;-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar