onsdag 21 november 2012

Spåkärringar skickar fakturor utan varugaranti!

Min fascination över det mediala, spådomar och förutsägelser av framtida händelser liksom astrologi, andlighet och kontakt med "den andra sidan", väcktes för många år sen i samband med att en nära anhörig lämnade jordelivet. Sorgen var påtaglig och dramatisk så till den grad att jag i ren förtvivlan ville söka svar på allt det som är dolt någonstans i universum. En slags bekräftelse på att ens kära inte är helt borta.
Som sårbar och känslomässigt svag söker man ljuset i tillvaron och låter sin tillit landa hos sådana som ger intryck av att vara kompetenta nog att fylla det tomrum man bär. Det är oftast vid just dessa tillfällen man väljer att anlita en siare, för att få veta om den totala kärlekssorgen kommer att vända, om man klarar sin ekonomi, får jobb eller rent av kontakt med en närstående som gått bort.
En lycklig och nöjd människa utan större störningar i ett harmoniskt liv, tänker inte ens tanken! Möjligen av ren nyfikenhet och för att bara testa hur det känns, men det är sällsynt.
Jag vet vad jag talar om. Jag har själv jobbat med att spå folk med hjälp av kort, både tarot och vanliga spelkort, det sistnämnda blev det som kom att fungera bäst. Jag har fortfarande kunskapen och har genom åren lagt s.k. "stjärnor" för ett antal människor. Det mesta har visat stig stämma och jag är definitivt inte skeptisk mot det oförklarliga, jag har personlig erfarenhet av märkliga små bekräftelser om att det finns något även efter detta Liv. Jag är heller inte främmande för att en del människor faktiskt är andliga och har en kontakt med andevärlden. Det finns dom som tror att allt detta är ren bullshit och att det mesta är påhittat men dessa tvivlande och skeptiska människor är heller inte avsedda att sätta sig in i ämnet. Dom behöver inte det heller, som väl är.
Alla har olika tro, åsikter, erfarenheter och en härlig frihet att tolka saker som man vill. Det finns både ja och nej-sägare till allt. Jag har av olika skäl valt att successivt lägga allt vad spåkort och andlighet är, åt sidan.
Det är lätt att till slut felhantera och missbruka denna s.k. aktivitet och därmed lägga ner all sin energi på sådant som egentligen inte är avsett att rota i. Jag vill numera Leva ett Liv här och nu och istället ta dagen för vad den är. Framtiden går sin egen väg och är knappast menat att komma som ett brev på posten där du får instruktioner om hur du ska Leva, tänka eller göra. Det saken sköter ditt hjärta och hjärna så bra ändå.
Jag har ibland tänkt tanken att ta kontakt med ett medium för att få bekräftelse på att min pappa har det bra det är han nu är. Jag vill veta om han finns med mig, hör mig, ser mig och beskyddar mig.
Många tårar och stora sorger turas om att ta plats i sinnet och när saknaden blir allt för stor känns det som att en tröst skulle vara en "kontakt".. Det går ju tyvärr inte att skicka ett sms till Himmelen.
Vad gäller den delen har jag personligen aldrig vare sig tänkt eller haft viljan att bli medial och kontakta andevärlden. Det är jag är alldeles för mesig för. Jag skulle förmodligen skita i brallan och leva med ficklampa i byxfickan resten av Livet! Men det finns andra som kan och har gåvan till detta och som är seriösa och öppet trotsar alla gliringar och kritiska röster. Kan man bekräfta med något privat som ingen annan kan veta om så är det ju ett bevis på riktighet.
Det är bara det att min pappa förmodligen skulle vända sig i sin grav om han fick veta att jag betalat hundratals och kanske rent av tusentals kronor för att upprätta en kontakt med honom, ekonomiskt tänkande som han var! Att betala för något som hela Livet varit gratis, förutom uppkopplingsavgiften, skulle han aldrig acceptera! Det är ju inte utan att man börjar undra vad det kostar i minuten att ringa till Sankte Pers Växeltelefonister för att sedan bli vidarebefordrad till någon väntande Ängel som förhoppningsvis inte svarar: Var god dröj?!
Här är ännu ett skäl till att jag la ner verksamheten i stort sett helt och hållet. Jag har aldrig haft den urbota dumma tanken på att ta betalt av någon i sammanhang som dessa. Jag kan lägga korten på bordet, tolka och ta in det jag ser och servera en sanning med modifikation. Men jag kan aldrig garantera att det jag säger slår in eller ens finns på riktigt. Jag kan säga vad tolkningen av en sibylla-stjärna innebär och utgå från gamla riter och översätta det till vad jag personligen tror kan stämma men jag kan varken utlova total lycka eller felfria prognoser. Att ta betalt för något sådant vore som att gå in i en butik, lämna fram fem hundra spänn och inte veta om jag får någon vara, eller om den ens funkar!! Som "spå-kund" har Du inte en chans att kunna reklamera eller kräva pengar tillbaka för att något inte stämde eller för att förväntningar inte uppfyllts. Det är heller inte avdragsgillt på någon deklaration eftersom man inte betalar skatt för varken spekulationer eller vaga tolkningar av en sanning som endast sätter sprätt på ännu fler frågetecken.
Folk förväntar sig svar och bekräftelse som en form av tröst av de som kallar sig professionella och medialt utvecklade. Inte en faktura med extra avgifter på flera hundra kronor. Vem har rätten att ta dom pengarna?
Är det den som spår och snackar med Spöket Laban eller är det storbossen uppe i det Blå som tar en del av intäkterna?!? Hur kan man komma på idén att ta betalt på bekostnad av andra människors sorg och nedstämdhet? Har man blivit tilldelad sig gåvan som medial vore det väl snarare mer rätt att den personen får avlägga en avgift till Dig & mig, då vi ju blir nyttjade som ett slags instrument för deras egen forskning i det okända.
Spådomar har funnits i tusentals år, med olika metoder och redskap. Men det är först på senare år som man kommit att utnyttja denna syssla för allt mer pengar. Dessutom ger sig folk i allmänhet in i detta med osunt förnuft och absolut noll koll! En del kan räkna, andra kan läsa & skriva och vissa kan vara mediala. Men inte alla!!  Att var och en kan utveckla sin andlighet, kunskap och medvetenhet till en viss gräns kan jag köpa men långt ifrån alla kan knacka på 7:e Himlens dörr och få utbildning i dialog med Änglar och osaliga andar. Jag vet ett flertal som roar sig med att sysselsätta sig med detta, som tar enorma summor i betalt och som egentligen skulle passa bättre som vanliga människor med båda fötterna på jorden.
Man kan inte ta betalt för något man i efterhand inte kan förbättra! För köper du en tjänst gäller väl rimligtvis konsumentköplagen även här. Går en sko sönder får du en ny. Men vad göra om ett hjärta brister pga av okunskap och lekmannafasoner?? Man kan inte i sin naivitet heller tro att man med dessa metoder ska kunna förbättra en annan människas Liv genom råd från tarotkort och dylikt.Det finns auktoriserade terapeuter för sådana ändamål.
Jag hyser respekt för folket som verkligen försetts med dessa gåvor och som respektfullt och med sunt förnuft förvaltar detta väl. Men jag spyr galla över dessa "sökare" som kallar sig mediala utan någon som helst grund eller sanningshalt och som gör detta för egen vinnings skull.
Så till Dig som går i funderingar över att spå dig eller genomföra något annat i andevärlden. Tänk Dig för!
Ju mer betalt dessa tar desto mer bullshit är det.
En sak till...
Många utger sig för att vara en Spå-tant.
Då kan jag meddela att det lika gärna kan vara en dilettant ;-)


3 kommentarer:

  1. Ja, antalet mediala förmågor tycks ha ökat markant den senaste tiden. Man tjänar inte endast svarta pengar, en del går så långt att man öppnar företag och titulerar sig med något vackert och förtroendeingivande. Tyvärr är det allt för många som söker sig till dessa. Men icke att förglömma att det finns de som behärskar och utövar medial verksamhet med sann uppriktighet. Resten är en bunt egoister! Tack för att Du läser min blogg =)

    SvaraRadera
  2. hej jag undrar hur man får tag på oersoner som kan spå utan att annonser om sig själva för det är ju sådanna personer som är ärliga och spår på riktigt så att säga.
    Jag har två personer men vet ej hur jag ska nå dom
    den ena heter Solveig och kommer i från sandviken och den andra heter hareth al-moushahidi och kommer från örebro om ni vet hur jag kan få tag på någon ut av dessa personer så skulle jag bli glad
    lillan1313@hotmail.se

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag kan nog dessvärr inte vara till någon hjälp i frågan. Jag har ingen större koll på det, tyvärr. Lycka till i alla fall =)
    Mvh Marina

    SvaraRadera