tisdag 27 november 2012

Nu är det Julstämning på bloggen!

Som jag utlovade tidigare kommer här nu ett gäng nya inredningsbilder från mitt hem, där jag under de senaste dagarna lagt i den intensiva växeln vad gäller julpynt.
Julen välkomnas tidigt i vårt hem och har så alltid gjorts. Den ska avnjutas under lång tid med värme och ljus som enkelt konkurrerar ut både mörker och kyla.
Dörren jag skrivit om, har jag haft undangömd sedan jag flyttade till nytt hem i vintras. Nu har den kommit fram igen och som Du kommer att upptäcka har jag flera dörrar längs väggarna i hemmet.
Dom sitter allt annat än säkert, snarare hänger dom löst ;-)
Så här såg den en gång ut, målad med svart griffeltavelfärg. Lite roligt och praktiskt men att byta färg går snabbt och är man ombytlig som jag så ändrar den kulör från en dag till en annan:
Grundad med svart färg blir det läckert med ett par vita lager och sedan slipa av med sandpapper så att det ser aningen slitet ut. Men då jag inte vill framställa dörren lika sliten som jag, efter ihärdigt jobb så var jag ytterst försiktig med slipningen denna gång. Naggad i kanten, liksom ägarinnan ;-=
Ett antal olika schabloner finns i hemmalagret och gör sig gott på mångt och mycket. Den vackra kransen ser förvillande äkta ut och både den och det fina hjärtat av zink är inköpt på Lantlivinredning.se i Leksand.
Från Lantliv gick färden vidare mot Blomsterflärd. Lite småplock återstod till kommande advent. Julbrickan i vardagsrummet fick lite påfyllning av God Jul-budskap och glitter.
Första jularrangemanget klart och placerat i kök. Lite på låtsas för hållbarhetens skull men fint ändå. Ett litet minikuvert av porslin med texten Min Ängel"... Jag antog att det var adresserat till mig ;-)
Självklart är att en mistel ska finnas på plats i dörröppningen. Son med kärleksfull flickvän har numera fått order om att pussas vid varje passering. Dom varken opponerar sig eller protesterar mot förmaningen, tvärtom  ;-)
Förra vintern hittade jag ett par slitna gamla skridskor i en second hand-butik. Dessa blev jag påmind om idag när jag sedan for vidare till Insjön och besökte Smagladjen.blogspot.se där man hade skridskor och tumvantar i miniformat! Dessa åkte med hem och hamnade på helt rätt plats.
Miniatyrprylar har alltid fascinerat mig och det sägs ju att det är de små detaljerna som gör det =)
Tomten Vit är lika glad idag som alltid och leendet blev inte mindre av att han tilldelades några extra tyghjärtan idag. Ett grå-rutigt och ett rödrutigt för variationens skull. Ho Ho Ho!
I köket fylldes det på med godsaker och blomster. Apotekets Senap är att rekommendera! Supergod och dessutom i en jättefin röd burk att spara.
På en annan köksbänk står mitt lilla favoritskåp där nya hyresgäster nu flyttat in. En liten mysig etta med fönster från golv till tak. Tomtar och Madonnor har julfest!
På kvällen lyser det varmt och vackert inne i skåpet och mysfaktorn gör att man får lust att krypa in =)
Vackra trådrullar, snören och spets har fyllts på i lilla pysselkorgen som alltid finns nära till hands.
En sockerströare, gjord för både sommar och vinter. Från Greengate, efter besök på Insjöns Väveri.
Även en tomte kan lysa upp i en lykta. Utsikten är god. Insikten likaså ;-)
Röda äpplen har fyllts på i våningsfatet som kommer från Små Glädjen i Insjön, liksom adventsbokstäverna. Det naturtrogna granriset finns på Lantliv i Leksand.
Ännu en dörr som "hänger löst" hos oss. Fast egentligen är det  ingen riktig dörr. Den är hemmagjord med stolthet och en del tålamod...ja, en och annan svordom också men det var det värt =)
En vy från köket till vardagsrummet. Inte mycket som fattas nu. Det skulle vara granen då!
Den lilla hallen med plats för många..men bara en åt gången..eller var det i gången?!?
Fick en idé om att sätta kryss i rutorna högst upp. Sagt och gjort. Nu ska det göras på samtliga fönster.
Sockerströaren hittade ett litet utrymme på kökshyllorna bland allt annat. Snart hamnar den i vitrinskåpet.
Jag och Tomten Röd bloggar och glöggar eller om det är tvärtom. Trevligt är det i alla fall =)
Jag brukar sällan visa musen men nu är det legitimt! =) Här är den, fin och grann och redo för Jul!
Nu börjar julpysslet komma till sin ände men nya projekt pågår givetvis hela tiden. Tack för att Du tittat in.
Ha en himla trevlig kväll och varmt välkommen åter!




























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar