fredag 23 november 2012

Två riktiga män på besök

Tidiga mornar är inte min starka sida. Speciellt inte när mörkret råder. Då ska man sova ut och tillåta sig att bli utvilad. Just denna dag ringde klockan tidigt av olika orsaker. En späckat agenda med varierande innehåll;
Akupunktur, storstädning, en aria i tvättstugan och ett febrilt letande i förråd som är nytt för i år då jag hunnit flyttat sedan förra julen. I allt kaos upptäckte jag att allt av intresse var lagrat absolut längst in! Några djupa andetag och bergsklättringen kunde inledas. En del svordomar fick stå för den högljudda refrängen där inne i det tolv kvadratmeter stora och överfulla förrådet.
Änglarna i kartongen på hyllan grät förtvivlat över mitt utspel och tillslut var det någon med absolut basstämma som tog till orda och fick därmed svordomsvisan att sakta med säkert tona ut.
Kort därefter dök ännu en figur upp som med ett vackert leende fick mig att smälta och inse att det nog är hög tid för lite varm, smakrik glögg. Inbjudan blev ett faktum och ingen av gentlemännen tvekade att följa med mig hem. Änglarnas kör klingade vackert i bakgrunden där vi gick hand i hand mot det rödvita köket.
Här har dom suttit och glöggat i stort sett hela dagen medan jag sjåat runt som ett jehu idag ;-)
Det är Tomten Röd och Tomten Vit som intagit köksbordet och glöggmuggar med ett leende.
Tomten Röd bryter på finska och är både rak och resolut! Inga fjanterier här, inte! Lagom tjock och rapp i truten gör honom till hedersgäst i mitt hem ;-)
Tomten Vit har sitt ursprung i Sågmyra och vi har mötts åtskilliga gånger i skogarna när jag varit på väg mot Falun. Han är något kort i rocken men har alltid ett ess i ärmen ;-)
Ikväll ska det firas att det är fredag och det gör vi med ZZ top och en skvätt glögg till!
Ha en trevlig kväll! Det har vi ;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar