onsdag 28 november 2012

Kalaspinglan och Tomtemor

Med ben som påminner om att 45 år har passerat i mitt Liv, kan jag äntligen slå mig ner en liten stund för att hämta andan innan den något sena middagen ska göras. Kalaspinglan för dagen har gått hem, nöjd och glad både i mage, hjärta och sinne och Tomtemor har fortsatt med sista göromålen inför första advent.
Äntligen fick jag klart de två sista gardinlängderna till vardagsrummet. Fyra stycken skulle sys och redan efter den första insåg jag hur jobbigt det skulle bli med alla specialprylar jag planerat för. Men nu är det på plats och ännu ett lysande hjärta, likaså.
Som jag tidigare berättat, kom jag ju på idén att jag ville ha kryss på de översta fönsterrutorna. Jag började i köket och har nu fixat till samtliga fönster. Detta är ett av fönstren i sonens rum där den röda färgen medvetet undvikits då han föredrar svart, vitt och silver.. i alla fall i år ,-)
En meter hög snögubbe av just silver har parkerat bakom grabbens säng. Som synes är han försedd med sopkvast till min sons glädje. Städning är inte hans starka sida =)
Nu på kvällskvisten öppnar vi luckorna på vitrinskåpet i köket, delvis för varm belysning men också för att ha innehållet nära till hands vid middagsbordet som snart skall dukas.
I skåpet finns det mesta. Servetter, kryddor, porslin och annat smått & gott. Väggen på skåpet har jag tapetserat med en änglatapet som sitter på kökets väggar. Blev lite finare =) Hyllspetsen har mor virkat.
Något att bara vila blicken på i köket, om man känner för det. De rostiga nycklarna går till ett gammalt kistbord jag snart ska fixa till och börja använda.
Till och med kylskåpet har smyckats med vackra fotografier. Det man inte har på insidan får man istället sätta på utsidan ;-)
Mitt emot vitrinskåpet i köket har vi ett öppet skafferi som nu är påfyllt och klart. Nära från bordet.
Zink, gran och små miniatyrer av köksföremål får vara ännu ett blickfång.
Nu är det så mycket julstämning som det bara kan bli i vårt hem. Ja, t.o.m. i badrummet är det pyntat!
Bara granen återstår men det får allt dröja en tag till. Nu väntar matlagning och middag med två förälskade tonåringar som hungrigt och tålmodigt väntar på Tomtemor.
Ha en fin kväll och tack, snälla för idag =)














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar