fredag 30 november 2012

Jag är lika tänd som julstjärnan

Det är fredag idag och 1:a advent infller inte förr än på söndag men det hindrar inte mig och sonen att tjuvstarta lite med första ljuset då han idag åker hem till sin far.
Varm choklad och pannkakor med grädde, det första ljuset tänt till bakgrunden av en vacker madonna.
Denna timma är ljuvlig =)
Huset dräller av ljus i olika storlekar och format och de vita är gör sig vackert mot grönt. Jag mår bra av denna årstid när jag inte måste gå ut i det yrande snövädret, när jag kan välja att stanna inomhus och bara göra lite som jag vill.
Det mesta är som sagt var klart och inget större projekt är i sikte på en stund. Julgranen tar vi om ett tag. Den ska, likt tidigare år kläs i vitt pynt och likna en Disney-gran i största möjliga mån ;-)
I gömmorna hittade jag min gamla vackra butelj som jag nästan hunnit glömma bort. Den fann jag på ett loppis för många år sedan och den målades givetvis om till vitt direkt.
Med en liten grankvist, rött band och hjärta passar den nu utmärkt i köket.
Bilden väcker minnen från barndom när mormor & morfar bjöd oss barn på svagdricka. Goda minnen! Svagdricka finns att köpa också idag men smakar i mitt  tycke inte alls lika gott som förr.
Men vem vet.. Smaklökarna har kanske åldrats en aning, dom också ;-)

Som synes fortsätter lite småpyssel i stort sett hela tiden. Det hör både årstid och rastlösheten till. Återstår att se vad som hittas på härnäst. Ett vet jag säkert:
Det ska stekas fler pannkakor nu och medan ljusens lågor brinner kan jag lätt erkänna att jag känner mig mist lika tänd som dessa ;-)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar