fredag 2 november 2012

När solen skiner blir jag en stjärna!

En blå himmels spotlight kan tveklöst göra underverk vad gäller inspiration och lust! Då spelar det mindre roll vad termometern utropar för siffror, plus eller minus, det är ljuset och färgerna som sätter fart på undertecknad.
Inredningssysslorna står som spön i backen och jag har tjuvstartat lite smått med vintriga detaljer.
Kan tyckas tidigt med grankransar men eftersom jag vill avnjuta denna tid länge så åker allt fram utom det mest "juliga"... Vitrinskåpets gardiner är klara och färdigsydda.
Under dagtid, när ljuset råder, hålls dörrarna till skåpet stängda. På kvällen tänder jag vitrinbelysningen med dimmerfunktion och öppnar luckorna för att enkelt kunna ta det man behöver när man sitter vid middagsbordet. Men också för att få det mysiga skenet.
Jag har hängt upp kransar även på insidan av skåpluckorna. Detaljer som tilltalar å det varmaste.
Den färgglada lådan inköptes i 2-pack på Clas Ohlssons fyndhörna. Därtill hittade jag matchande kökshanddukar vilka jag har tänkt sy stolsöverdrag av. Här nedan har jag bara lagt handdukarna direkt på stolarna men dom ska sys så småningom.
Symaskinen är framplockad och det är pedalen i botten när jag nu ska göra klart allt jag tänkt att ha till julen. I mitt vardagsrum åker hissgardinerna ner i dubbel bemärkelse. Där ska jag ha vita längder med små "snöbollar". Vanliga bomullslakan med ett överhäng högst upp och på det en liten remsa med tygbollar ;-)
Tre längder återstår att sy och det blev precis som jag tänkt mig. Jag ska naturligtvis stryka dom också ;-)
Våningsfatet på köksbordet har ny bytt skepnad. Från grönt till varmaste rött. Kopparna som tidigare stod i vitrinskåpet ville hellre hänga med de övriga detaljerna.
Granriset i plast är väldigt naturtroget och kommer ifrån Lantliv i Leksand. Äpplena är ätbara ;-)
Våningsfatet i borstat stål här ovan hittade jag i en secondhand-butik. När det endast kostar några tior kan det vara värt att få med det hem =)
Blomman Plättar i luften är både vacker och enkel att sköta. Här ovan är det en släkting till den som faktiskt har namnet Pannkaka i luften. Den är något kraftigare och bladen lite större. Krukan till den passade perfekt, hittad på Loppis för 20:-
I fönstret bytte jag ut lite blommor, i den grå zinkurnan planterade jag en murgröna och satte i en pampig krona. Madonnan intill håller konstant vakt och fågeln ovanpå buren sjunger alltid i dur =)
På rumsbordet har jag ännu ett våningsfat av minimodell. Hjärtan på tråd får sällskap en en liten vit ängel som ropade mitt namn inne i butiken Små Glädjen i Insjön.
Soffan har fått kuddar av märket Notre Dame och nallen "Zlatan" har får ett rutigt band runt halsen.
På blockljusen har jag smyckat med gamla armband med resår. Glittrar vackert när lågan brinner.
I hönsnät-skåpet sitter gänget som bara är söta att titta på. På kvällen lyser det likt en solnedgång =)
Kom plötsligt ihåg att jag hade en bänkbelysning i gömmorna som sprider varmt sken. Den skruvade jag upp här om dagen i köksdelen. Den framhäver den löjligt snygga kaffebryggaren som jag kan sitta och glo på i timmar! =) Jo, då..jag brygger kaffe med den också..
Idag har jag tänkt färdigställa alla textila inslag. Jag lägger i ettan på min Singer och hoppas på att tubon är i funktion. Snart ska det vara klart. Fler bilder följer så småningom. Ses och Hörs =)




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar