lördag 5 januari 2013

Jag har rest under hela 2013!

Att det nya året skulle bli annorlunda och mer rörligt hade jag på känn, inte minst mentalt och känslomässigt. Men att jag skulle resa runt geografiskt var inte det minsta planerat.
Så mycket som jag rest under dessa dagar 2013, har jag inte ens hunnit göra under hela 2012! Men det har varit både givande och behövligt för en individ med behov av förändring och nya intryck.
Oväntat och smått improviserat bar det av på en liten turné där undertecknad fick leka rockstjärna i turnébuss längs krokiga landsvägar med uppehåll på Pizzerior med Capricciosa som Dagens erbjudande.
Några manliga groupies föreföll dock ej vara tillgängliga ;-)
Vi for mot havet och på vägen mellanlandade vi i en liten stad vars pittoreska arkitektur, närmast kan jämföras med en stad i Astrid Lindgrens Värld. Med små gågator av kullersten, smyckade med varm belysning och skyltfönster som fick ögat att njuta av allt det vackra.
Pausen blev kort. Mot Kusten!
Det tog sin tid och antalet tomma Fruxo-påsar tycktes vara bevis på en lång bilfärd i vintermörkret. Men det var det värt. För tillslut var vårt mål ett faktum. Där stod den, så grann uppe på en kulle omgiven av tall och björk, evigheter från civilisationen: Stugan som skulle introducera mig för puräkta harmoni!
Så långt från stress och vardagsliv man kan komma. Här skulle jag låta både onödigt svarta tankar demoleras till molekyler och mina Restless legs erfara en duvning för framtida kunskap om skön vila! =)
Jag var bortrest men ändå så hemma! I det ombonade och trivsamma lilla paradiset var inredningen av det Marina slaget! Sicken tur! Jag kunde bokstavligen trivas som fisken i vattnet. Och därutanför vågade havet minst lika mycket som jag, som numera är full....av mod! =)
Ett vin av Chablis och med noggrant följt recept på maträtter av lyx och medförande mättnad, blev så Livets Skönhet att hälsa välkommen. Må denna känsla följa mig resten av mitt oförutsägbara Liv!
Så sant! Jag visste inte i den stund jag sipprade vin och njöt av havsutsikt, att jag stunden senare skulle befinna mig i en stad vars invånare såg trivsamt nöjda ut efter gångna jul -och nyårshelger.
Det improviserade styrde turnén vidare genom ett gråmulet Svea Rike och havet fick ett värdigt adjö.
Med känslan av lättnad och färgglatt sinne blir det mesta av nöje. I väntan på ett tåg mot Framtiden avnjöts en latte så vacker att en estet i sin tveksamhet vill vidröra den! Men jag drack ur den.. ;-) Och såg fram emot att resa med tåg, viket jag inte gjort på lång tid av förklarliga skäl. Jag gillar att hålla tiden! Samt att inte spåra ur! Jag vill vara lite före min tid. Men idag kändes det okej. Det är nytt år, ett nytt leverne och en ny chans som gäller. Dessutom vill jag minnas att jag alltid blir lite småpilsk under tågfärder!?! Kanske för att det går... Ja, tåget, alltså ;-)
14:24 och SJ lyckades hålla sitt löfte om tåg på utsatt tid. Det är ett gott tecken..
På att jag fortsättningsvis kommer att följa raka spåret, utan att vända mig om...
Och utan att spåra ur ;-)

 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar