måndag 14 januari 2013

Elaka människor är så fula!

Det ligger i min natur att iaktta och memorera. Delvis av intresse för det genuina, mänskliga beteendet. Delvis för att sortera ut vilka som passar in i mitt Liv och inte.
Vissa människor tar ens energi och förtroende, möjligen omedvetet. Andra inger respekt och trygghet från första stund.
Mitt iakttagande pågår hela tiden. Överallt. Det är intressant att se och höra människor, hur olika vi är, hur lika vi är i mångt och mycket.
Jag stod senast i en kassakö och bara betraktade folket både framför och bakom mig. Diskret sveper jag blicken och följer beteenden och leenden. Men också idioti och individer totalt befriade från vett, sans och humor.
Gemensamt för de sist nämnda, är att dom är så otroligt fula!
Den nonchalanta, arroganta besserwisser-attityden kan få vilken spegel som helst att vilja gå i tusen bitar.
Inget smink i Världen kan dölja dessa påtagligt äckliga brister som tar sig uttryck med äkta bitterhet. En bitterhet som sprider taskiga vibbar och en odör värd att kväljas åt.

Det vackra är något vi naiva varelser ser upp till, tar till oss och vill Leva med. Både på gott och ont. Och att vara vacker är egentligen ingen större konst. Där går reklaminslagen av både L'oreal och Max Factor bet, för ingen long lash mascara i hela universum klarar av att klä själen i det vackra!
Således lyckas inte heller Dressman med sina atletiska Ken-dockor iklädda kalsonger som uppenbarligen är biljetten till 7:e himlen!
Det vackra av äkthet består i något så mycket enklare. Som i orden ovan, så lätt och skönt att beklä sig i, så innerligt roligt att få utstråla och dela med sig av.
Att vara elak tycks i vissa fall vara okomplicerat. Att vara motsatsen är så mycket mer befriande!

Personligen försöker jag att le, skratta, vara glad och snäll. För jag märker att spegeln ropar på mig så mycket oftare då. Och framför allt mår jag så mycket bättre när jag ser hur omgivningen smittas med den Lyckliga epidemin, vars biverkningar endast bidrar till positivt beteende. Något som jag innerligt hoppas aldrig bekämpas med något vaccin i Världen.
Så vill Du vara vacker, min vän...
Le... och gör det STORT =)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar