tisdag 15 januari 2013

Öppna fönster mot Världen!

Det är inte särskilt mycket som kan få mitt humör på fall. Förutom uppenbara orättvisor, svek och annat jävelskap som stör ett Liv i lugn och ro.
Ska man bli irriterad ska det finnas bra orsak, annars är det bara bortkastad energi. Men till och med jag har vissa lärdomar som återstår att ta in i förnuftets vrå! =)
Att reta upp sig på små petitesser borde vara förbjudet och straffbart. Men det är svårt att värja sig för en del vardagligheter som tycks stå i vägen för fullständig harmoni:
Fönsterkuvert!!!
Vem fan uppfann dom och varför?!?

Ett fönster ska finnas för utsiktens skull, det ska vara öppningsbart och därmed bjuda på någon slags frisk fläkt i Livet. Ett fönster på ett kuvert bidrar snarare med överflödiga insikter av tråkigt innehåll och ångest!

Jag har aldrig fattat vitsen med fönsterkuvert. Sterila brev som skriker ut "allvaret", påminner om att Livets glada dagar endast kommer i små portioner och efterrätten ska minsann bestå av taggtråd och halsbränna!
Vad är det för fel på vanliga kuvert? Utan fönster!
Den där obligatoriska sucken avges på ren rutin när brevbäraren dagligen står där med brevhögen i handen. Han säger alltid likadant:
- Inga Kärleksbrev idag heller?!
Nä..just det! Tack för påminnelsen!

Nu sitter jag här..och glor rätt in i ett fönsterkuvert. Med en utsikt av mitt namn och adress, med ett hårt och kallt typsnitt som enkelt får mig att landa med fötterna på jorden.
Livets Fakturor som alla borde vara avdragsgilla!

Just idag tycker jag att ett införande av uttrycket Passiv Räkning skulle vara på sin plats ;-)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar