torsdag 26 juli 2012

Rättvik eller Fel vik??


Detta fantastiska Leksand, så gemytligt och harmoniskt med Österdalälvens glittriga flöde under broarna, med omkringliggande byar med vyer så oslagbara att bybor, nyinflyttade och turister förenas i fascinationen och firar den med sann stolthet!
Små trivsamma gågator i centrum som närmast går att jämföra med vackra kulisser hämtad ur en saga, caféer och uteserveringar, butiker med färgglada skyltfönster och med en befolkning iklädda allt från Leksandsdräkter till slitna jeans och t-shirt och naturligtvis den härliga dialekten som man sjunger i dur i de kvittrande fåglarnas refräng.
Det är en speciell känsla över Leksand. Jag flyttade hit för 15 år sedan och kan med perspektiv se skillnaden på mindre orter då jag från början kommer från en bruksort vars befolkning endast lever i det förflutna och möjligen på hoppet. Där konkurser och nedläggning bidragit till sorg och elände, där butikslokaler gapar tomma, där frustrationen regerar och gör sig synlig genom frenetisk längtan till något levande och vackert.
Jag hamnade här av en slump, efter ett antal år i andra större städer. Jag trodde nog att jag skulle ge mig av efter en stund, jag är en stadsmänniska allt för rastlös för mindre orter. Men jag bedrog mig.
Jag blev kär...och hemma i Leksand =)
Jag hade ingen som helst aning om att en så liten ort kunde kännas så stor och hade ett utbud av så mycket! Det kändes levande..med hockeylaget, spelmanslaget, ja t.o.m. A-laget utanför Coop kändes levande =)
Det var en positiv överraskning när jag flyttade hit. Krogar & restauranger, konserter och teatrar, Sammilsdalsgropen fylld med stora artister, Soliga Torsdagar med krims-krams-stånd, tivolin, stå-upp-komiker och lokala musikanter som underhöll i uppriktig glädje längs gator och torg!
Himlaspelet, som jag från början fattade noll av men som blev till en tradition jag inte kan Leva utan och där min son idag är involverad i allra högsta grad.
Här ville jag bo! Här finns också en tågstation som kan ta mig till större städer om jag önskar men självklart vill jag bo kvar i denna kärleksfulla by full av optimism, trevligt folk och pittoreska bostadsområden, små röda hus med vita knutar som känns som ens eget!
Här kan man LEVA!
Leksand. Med den fina kulturen att stoltsera med. Leksand. Som lever på turism och hockey. Som under årtionden lyckats locka folk från i stort sett hela Världen genom det ovan nämnda: det levande med icke enbart det finkulturella utan också det vanliga partyutbudet för ”vanligt” folk.
Det där som plötsligen avtog något med åren. Artisterna från Gropen försvann, Soliga Torsda'n förändrades och musikanternas glada musik tonades ut i en slags skymning över stan, en stad som dessutom blev av med Taxi (!) till turisternas förtret, en Tegera Arena byggdes med lovord om stora happenings och uppträdanden och förväntningarna var stora hos oss ortsbor. Men vad hände?!? INGENTING!!!
Inte ens LIF tog sig tillbaka till eliten! Inga större framträdanden har gjorts i Arenan med undantag för Lady's night och naturligtvis Melodifestivalen som haft sin delfinal vid två tillfällen. STORT!
Å då ÄR det stort. För det är endast vid dom tillfällena Leksands Kommun vill visa vilken häftig ort Leksand är genom att plocka fram varenda partytält som finns, fylla dom med öl och fräna artister, pryda torg med rosamålade hästar och prata ”showbiz” i alla lokala TV -och Radiostationer!
Då fixas vinterfestivaler och evenemang överallt..precis som förr!
När schlageryran lagt sig är man tillbaks på noll igen. För då har de ansvariga på kommunen fått sin lilla dos av duktighet och beröm. Vilken tur!
Men så synd att man inte inser hur välbehövligt det är med fortsatt engagemang för en Levande ort.
Det behöver inte vara så komplicerat. Det är ju enkelt att bara lyfta luren, ringa upp de ansvariga i grannkommunen Rättvik och fråga hur man gör!! Uppenbarligen vet dom hur man lyckas lyfta orten till en turist -och nöjesort av bästa slag. Det är DIT man åker om man vill uppleva kultur och feststämning på samma gång. Jag tror t.o.m. att Rättvik vid några tillfällen försökt få till ett samarbete med Leksand för att gemensamt dra fler turister och därmed göra Siljanstrakten ännu mer attraktivt. Men på något konstigt sätt vill man behålla ”lugnet” i Leksand samtidigt som man vill att det ska vara platsen där ”det händer”..
Efter många år i Leksand märker jag skillnaden tydligt. Det fanns ett ”go” och en glöd som inte längre finns.
Man gjorde ett försök för några år sen med Leksands-profilen Mats Ingels som i tappert och hängivet slit siktade mot fest och framgång men dessvärre förgäves. Det räcker inte med EN kunnig utrustad med vilja och ambition. Han skulle förmodligen behövt fler bakom sig, i samma rustning.

Det har turligt nog blivit aningen bättre sedan det nya stället Legends öppnat i regi av Stefan Larsson och Cattis Kullgren, som båda förstått innebörden av nöje i all sin enkelhet: ett samarbete mellan krogar och restauranger där de respektive ägarna besitter en erfarenhet, kunskap, vilja och en stark tro på ortens positivt inställda invånare. Där man inte gör skillnad på folk, där åldrarna blandas och där samtliga har samma mål: Att leva ett roligt Liv i en rolig ort! Det är tur det finns människor som vill jobba i bästa entreprenörsanda! Det är tur vi har just en Entreprenörsutbildning i vår by!
Kanske kan just detta vara en öppning för ett fortsatt Levande Leksand med ett brett och attraktivt utbud. Kanske kan vi låtsas att det råder Schlagerfestival flera gånger om året och ge VIP-inbjudningar till de kulturansvariga och showbiz-intresserade inom kommunen.
Jag har en rosa boa kvar i min ägo jag kan skänka ;-) En och annan idé finns också i bagaget.
Leksand.. här vill jag bo, här vill jag LEVA..med den bild jag blev introducerad för en gång i tiden:
Fantastiska, Gemytliga, Harmoniska, Glittriga och Levande Leksand...
För vem vill bo i Fel vik ;-)



4 kommentarer:

  1. Tack vad klarsynt och bra skrivet. Och tack för dom vänliga orden. Helt klart behövs det en stor uppryckning men det kostar... ja men låt det kosta släpp på börsen medans det fortfarande kommer in någon krona.. funderat på en stor sommar festival för hela familjen för jag tror att vi måste b
    örja få hit turister på sommaren igen för då är det som vackrast och folk har semester satsa gärna på familjer för då kommer vi skapa generationsturism i många generationer framåt ... mvh Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tänkt, Stefan! Famlje-evenemng är ett bra koncept som går hem och funkar. Det har jag lärt mig nu, inte minst med det jobb jag har där det är inriktat på just detta, både vad gäller artister och aktiviteter. Ingenting är omöjligt! Och Leksand är den perfekta platsen att genomföra det på =)

      Radera
  2. Bra skrivet!
    Det finns ingen Wilhelmina Skogh längre...har du läst om henne? Hon som startade Turisthotellet? Som var den första att ta engelskspråkiga turister till Rättvik? Det var ju så turistandet från utlandet började här runt.
    Kvinna på den tiden att styra med järnhand!
    Hennes råd:

    Ur tidningen Entreprenör nr 6 2007, Anders Johnsson:



    "Wilhelmina Skoghs framgångsrecept för besöksnäringen:

    1. Inse att besöksnäringen är en bransch med stor potential

    2. Leta upp icke exploaterade affärsmöjligheter

    3. Utnyttja den nya tekniken

    4. Utveckla kringtjänster som ökar värdet för kunderna - turismen är en upplevelsenäring."

    http://www.gotland.net/sv/kvinnfolki/wilhelmina-skogh

    /L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant! Det finns många som är driftiga och ambitiösa som i god laganda skulle kunna genomföra mycket positivt på vår ort.
      Vi kanske skulle skramla ihop oss, ett gäng?! =)

      Radera