tisdag 24 juli 2012

Att åldras med värdighet är en färdighet

Jag är ung! Precis som Du. Precis som alla andra.
För man åldras egentligen aldrig..i tanken.
Man ser tillbaks på sitt Liv och minns det som igår, varje liten detalj sitter som etsat och man är lika ung som då, fattar lika mycket om vad som är inne och ute, vet skillnad på fränt och totalt vansinne med enda skillnaden att man idag vet ÄNNU bättre och inte är sen med att föra sina kunskaper vidare till sina barn som i sin tur tycker man är old fashion och fattar noll!
Jag?!? Gammal?! Aldrig!!
Jag hänger med! Jag har ju sån där data eller dator eller var det heter. Och fäjsbuck å aj-foun å sån dära... ööh.. blogg, typ och jag lyssnar på spåttifaj och har lärt mig fatta en hel del om ctrl alt delete.
Dessutom har jag alla Absolute Dance-skivorna i bilen och vet faktiskt vem Ola Zelmerlöf är!!
Jag kan lätt sitta här i min favoritfåtölj å typ ba chilla och fatta läget! Nästan...
Förutom i det läget när jag ska resa mig upp. För se, då händer det där märkliga man helst av allt inte vill bli påmind om och det är sannerligen en väckarklocka av fysisk karaktär som bidrar till både förvirring och förvåning.
Plötsligt kommer insikten om hur vuxen och mogen man blivit, när man står där böjd som en ostbåge och kvider av smärta i både svank och knän, haltar och linkar helt oförstående om varför när man ju faktiskt är rätt duktig på spinnning och jogging eller vad fan det heter!
Men man tar sig till spegeln där ute i hallen som på något sätt blivit mindre (!) och man lyckas hitta skorna som är något svårare att snöra då en liten kula vill ta emot i lutande ställning..Var kom DEN ifrån?!?
Helt plötsligt står bilden så klar! Man lär sig uppskatta de små detaljerna under Livets gång, de där detaljerna och uppfinningarna man tidigare bara passerat i all naturlig nonchalans och som endast berör ”dom andra” i en helt annan generation:
Skohorn, läsglasögon, barstolar och Text-Tv!!!
Icke att underskatta även om jag samtidigt vill förneka det en aning för jag ÄR ung!!!
Och som ung kan man uppenbarligen mogna till några kilos övervikt, taskig syn och sämre hörsel.
Det är helt enkelt fett enkelt att bli äldre! ;-)
Men gammal?!? Nä, jag hänger med! Som nu.. när jag sitter här och skriver på min håttmeil.. Ska gå och köpa frimärke och posta det här till Dig strax.
När jag lyckats ta mig upp ur fåtöljen ;-)

2 kommentarer:

  1. LIGGER MYCKET I DET DU SKRIVER OM.DET ÄR SKALET SOM FÖRÄNDRAS MEN MAN ÄR NÄSTAN,, LIKA SOM DEN LILLA FLICKAN MAN VAR OCH ÄR FORTFARANDE. KRAM!

    SvaraRadera
  2. Visst är det så =) Tur man kan se humorn i det. Tack för att du följer mig på bloggen och kram till Dig också =)

    SvaraRadera