söndag 15 juli 2012

Lever på hoppet & humor

Lång sovmorgon..igen =)
Det var lördag igår och det kan ju ta sig uttryck på många olika sätt. Konsekvensen denna gång känns rätt så påtagligt, man är lite mindre pigg än vanligt, inte så högljudd och märkligt hungrig hela tiden.
Men det gör absolut inget! Föregående kväll var rolig o trevlig på alla sätt, inte det minsta planerad och det slår aldrig fel: Det är då det oftast blir roligast! När man inte har några som helst förväntningar blir ju faktiskt det minsta lilla hur roligt som helst.
Annars är ju vi människor experter på att ha just en massa förväntningar och sällan blir något precis som man tänkt sig och besvikelsen tar över. Denna enorma längtan efter att ha roligt, detta behov av glädje och humor som gör att vi överlever några dagar extra. Så lätt att desperat jaga denna välbefinnande känsla istället för att bara vara här och nu och se glädjen och humorn som ju finns där också.
Det är några stycken som frågat mig hur det kommer sig att det händer så mycket roligt i mitt Liv, i stort sett hela tiden?!? Jag brukar le när jag får frågan.. För det är ju klart att det händer lika mycket i alla andras Liv. Konsten är ju bara att hantera alla vardagliga händelser med öppna ögon och förvalta dom med just humor!
Att se det lilla i det stora. För det händer ju saker varje minut i våra Liv. En tanke, ett samtal, en känsla, en dröm, ett behov.. Det är just dessa saker jag förstorar utan att för den skull gå till överdrift.
Och man bestämmer helt och hållet själv hur det man berättar ska uppfattas. Jag väljer att sätta humorn främst. Den behöver vi, den klarar vi oss inte utan. Allt blir så mycket enklare med lite roligheter framför oroligheter ;-)
Att ha ett roligt Liv är egentligen inte så komplicerat. Man står ju på Livets scen med helt eget manus och kan regissera hur mycket man vill eller så improviserar man.. Jag gör både och..Kanske är det därför en del fått för sig att mitt leverne är så speciellt jämfört med deras?!? Så fel man har då.. Vi är alla olika men vi har alla humor och en längtan efter bekräftelse, och vi besitter alla förmågan att kunna leverera både humor och glädje hämtat ur vardagen, vilken färg den än må ha.
Och det kan hjälpa en bit på väg att veta att man i ETT avseende är som alla andra:
UNIK!!! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar