lördag 7 juli 2012

Gör-det-själv.. eller ta hjälp!

Kom precis hem från OKQ8 och deras Gör-det-själv-hall. Den silvriga bilen var i stort behov av rejäl rengöring då skäniga och uppenbarligen missnöjda fiskmåsar använt min Saab som toalett och lyckats släppa sina dagliga skithögar mitt i prick, rakt över min Saab turbo!
Om dessa små Liv kunde vara så vänliga att missa nån gång.
Väl vid macken valde jag att göra hela jobbet själv, jag ratar maskintvättar, ifrån början för att jag såg hur illa det kunde gå i filmen "Vi hade i alla fall tur med vädret". Numera väljer jag bort det för att det helt enkelt blir bättre och noggrannare gjort när jag gör jobbet själv.
Så jag stod där, iklädd trasiga, slitna jeans, uppsatt rufsigt hår med svettpärlor både i pannan och på lite andra ställen, slet som ett djur med dammsugare, högtrycksslang, avfettningsmedel och skummiga svampar.
Luften i hallen stod still, intill stod två karlar med varsin bil som dom polerade i lugnt tempo.
Inte jag! Jag gnodde och tog i, fort ska det gå och bra ska det bli.
Hettan blev påtaglig och ju mer den tärde desto mindre roligt var det vilket resulterade i, som så många gånger förr, att det där berömda Marre-temperamentet gör sig påmint.
Men inför okänt folk är det bara att bita ihop och se glad ut =)
När jag var som mest koncentrerad hör jag plötsligt en manlig stämma med en dialekt likt Per Gessles, säga bakom min rygg:
- Ursäkta. Men jag tycker det är så härligt att se tjejer slita som du gör nu =) Vi män går igång på det.
Till en början undrade jag om personalen på macken skojade med mig men eftersom jag känner dom alla insåg jag efter en stund att så icke är fallet. Skulle jag bli smickrad eller rent (!) av förbannad?
Precis innan min lilla stubin hunnit brinna av, torkade jag bort svetten i pannan med armbågen, såg på honom o svarade:
- Aa.. å vi tjejer går igång på män som inte snackar så mycket och gör nåt istället!!
Han blev lite paff  =) Men log, tog en svamp och hjälpte mig tvätta bilen! Hahaha =) Så underbart!
Han hette Lars, kom från Varberg och var här på semester. Jag tackade för hjälpen, önskade honom fortsatt trevlig resa och log stort för mig själv i bilen tillbaka =)
Å gissa vad jag kom på när jag kom hem?
Han glömde tvätta sin egen bil för han åkte nämligen ut före mig =)
Jag antar att jag bidrog till ett roligt semesterminne från Dalarna.
Man borde byta ut skylten på macken nu: GÖR-DET-I-PAR <3

1 kommentar: