torsdag 12 juli 2012

Himlaspelet 2012





1997 såg jag föreställningen för första gången i Sammilsdalsgropen i Leksand. Sen har jag följt det här gänget, med tiden ganska tätt då både min son och hans pappa medverkar,
För första gången har man satt upp spelet i Tällberg vilket många haft åsikter om, ja..jag också ;-)
Det hör ju Leksand till på något självklart sätt, en tradition på orten som man som publik har svårt att tänka sig någon annanstans.
Men faktum är att det gör sig bra i Tällberg. Faktum är att man glömmer bort var man befinner sig när man väl bänkat sig framför scenen i det gigantiska tältet på Klockargården. Faktum är att det är bättre än någonsin!
Birgit Carlsten är en suverän regissör som kan konsten att mordernisera och som vet precis hur man lockar den gamla men också den nya, yngre publiken. Tältet som tar in nästan 500 personer vara nära på fullsatt och publiken i mycket blandade åldrar. Gemensamt för alla var att man med tindrande ögon tog del av det som uppgav till äkta glädjetjut. Det var t.o.m. någon i publiken som skrek av sorg när Marit låg kedjad och fjättrad på scenen. Då har man lyckats.
En del skådespelare är nya för året, andra har varit med länge och det inger en slags trygghet. För mig personligen var oron störst över hur den "nye" Mats Ersson skulle lyckas ta över rollen efter Johan Wikström som gjort den fantastisk under årens lopp. Min oro var helt obefogad! Jag blev lyrisk över Joacim Hedmans rolltolkning. Han gör det med bravur, en egen smått naiv Mats med ett skratt som smittar med besked =)
Vissa scener har tagits bort, andra har förändrats till det bättre
Jag skulle kunna skriva hur mycket och hur länge som helst om var och en som medverkar, alla är dom lika fantastiska. En helhet med en timing som jag, som föredrar Mission Impossible med Tom Cruise, beundrar och fascineras av. Ett HIMLA bra Spel, helt enkelt. Gå gärna och se Himlaspelet om du kan.
Jag lovar... Du kommer känna att Du Är Hemma!
Här följer bilder bakom kulisserna från kvällens genrep.



 Mats Ersson spelas av Joacim Hedman från Falun, numera bosatt i Göteborg. Här i underbart sällskap av sin stolta farmor som var på plats.
Min son Casper som varit med i ett antal år, nu som herde, tolvman och soldat.
                                                                 
Pelle Lindström som Gammel-Jerk. Alltid lika underbart bra i sin roll!

                
Caspers pappa Mats Ingels spelar profeten Elias, här i sällskap med sin fru Stina som spelar "folk"
 Regissören för Himlaspelet, härliga Birgit Carlsten!
Klockargården i Tällberg




                                                  

                                                      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar