måndag 13 augusti 2012

Varför hamnar man ALLTID i fel kö?!?

Det sker inte särskilt ofta att jag är stressad för att nå ett speciellt mål vid en speciellt utsatt tid.
Jag försöker undvika det i största möjliga mån då känslan av tidspress får lilla hjärtat att sända signaler till hjärnkontoret som får mig att vilja ta skydd under närmsta sten.
Det är någon slags substans i kroppen som utsöndrar ett oönskat destruktivt beteende i form av brinnande stubiner och totalt kaos som obarmhärtigt går ut över närmsta omgivning.
Det är inte roligt att vara ”omgivning” vid dessa tillfällen. Det är inte roligt att vara jag heller!
Jag blir så trött, slut och uttråkad av mig själv efter ett sådant ”Marinskt” utfall.
Men jag har lärt mig att hantera situationer av det slaget mer och mer. Genom att förstå att Livet inte alltid blir som man tänkt sig och att det i vardagen kan slingra iväg vart som helst för att man omöjligtvis kan ha kontroll över precis allt!
Så när man övat på tålamodskursen, medvetet utsatt sig för onödig stress och lärt sig ta det lugna före något annat så är det dags att vid något oväntat tillfälle utöva sin nyblivna kunskap i praktiken.
Det borde rimligtvis fungera nu när jag legat i hårdträning och slagits intensivt mot fula bovar som jag kallar Eld & Lågor. Nu MÅSTE jag ju ha lärt mig innebörden av att vara ”cool”...
Jo, men tjenare!!!
Hemköps blandade kundkrets serverade mig en rå sanning på en tallrik av svart, glödande kol!!

Där stod jag, längst bak i en ringlande kö, aningen ute i sista sekunden med väntande jobbmöte, ringande mobil och en son som skulle skjutsas till en teaterscen.
Något är på tok längst framme vid kassan. Ett kort strejkar, en ovan kassörska ringer förvirrat till kommande hjälp från fruktavdelningen, en hjälp som dröjer så djävulskt att jag börjar tro fruktlådorna med personal är kvar i Afrika!
Men så till slut öppnas en kassa till. Där står jag med EN vara i handen och jag pustar ut av innerlig tacksamhet och ska precis byta till kö nr 2 när tanten framför mig med överfull varuvagn, utan pardon kör rätt över mina fötter för att komma först!
Jag känner av hjärtats signaler till huvudkontoret nu. Första ringsignalen går fram men ingen svarar, Kan hjärnkontorets ”crew” också åkt till Afrika?! Vilken tur. Jag biter ihop. Kärringen framför har väl bråttom.. Jag säger inget, jag utövar mina nyblivna kunskaper i praktiken. Det går bra!
Kort därefter dyker en äldre herre upp med en korg fylld av musli, pepparkakor och folköl. En man som sedermera visade sig tillhöra framförvarande dam varför han uppenbarligen ansåg det vara ok att gå förbi mig...........(1 2 3 4 5 6 7 8 9 10)
Hjärnkontorets personal har vaknat och skickar små mini-pm nu. Räkna till 10... igen. Det går bra!
Klockan tickar, mobilen ringer och stressen i het kombination med irritation är alldeles nära nu.
V Ä L D I G T nära...
Hjärtats slag har lugnat sig något, hjärnkontoret tar kafferast då man anser mig kunna hantera situationen med framgång. Men jävlar vad dom bedrog sig!!
Efter mottaget telefonsamtal blev jag varse om tidsbristen och med mina blå stirrande på framförvarande idioters varulass på ett band som aldrig tycktes sluta rulla, kom så de fula bovarna ifatt mig: Eld & Lågor hade intagit ringen och jag var fullt beredd på första ronden!
Nu fick det ta mig fan bära eller brista! Jag knuffade bort vagnen, ställde mig resolut mellan dessa puckon, fick kassören att ta betalt för min mjölkliter utan frågetecken. Jag log, jag gick och hann sansa mig då hämnden på något sätt kändes rogivande.
Paret stod kvar med vidöppna ögon och munnar, dom fick betala för min mjölk och jag dricker den med välbehag.Dessutom la jag märke till att den första kön jag stått i var borta för länge sen!!!
Jag har inte förtäljt hela historien för varken hjärta eller hjärna..
Det är min och Eld & Lågors lilla hemlighet. Men NÄSTA gång stress och otålighet gör sig påmint. DÅ kommer jag vara cool.....riktigt cool ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar