söndag 19 augusti 2012

Hjärnan har söndagsstängt medan jag letar Rockstjärna!

Inte bara vissa affärer och butiker stänger på söndagar. Hjärnan gör tydligen också det, kanske med all rätt!
Den tar på något sätt ofrivillig semester, hakar upp sig, kommer åt stoppknappen och inget tycks vara i funktion när man känner att man mest behöver det.
Söndagar är förknippat med tråkighet för min del. Egentligen är den väl till för vila och för att bikta sig vid behov och kanske är det just därför jag upplever söndagen som fruktansvärt tråkig och död!
Den inger känslan av ett mellanrum som man inte riktigt vet vad man ska fylla med. Förmodligen ska man inte fylla det med nåt men det bidrar ändå till en rastlöshet som växer sig allt starkare för varje söndagssekund som går. För min del blir allt bara halvgjort i det där mellanrummet. Jag påbörjar en tanke som slutar med att jag undrar vart fan hjärnans alla funktioner tagit vägen! Påbörjade projekt ligger på hög och gråter av övergivenhet medan jag febrilt försöker få hjärnverksamheten att skippa ledigheten och vända på Stäng-skylten, åtminstone för en stund.
Det är bara att acceptera söndagshjärnan. Ge den lite lugn och ro, tiden att fylla på de eventuella tomrummen och komma igen på måndag. Ok då...
Men jag kan ändå inte släppa det. Att man i vänners lag kan sitta och prata om saker man annars har full koll på, åtminstone måndag till lördag, för att sedan på söndan upptäcka att minnesarkivet inte svarar EN gång!
Vi pratade om en rockstjärna idag. En av dom som alla vet vem han var! En av dom som jag ALLTID vetat vad han hette, vad bandet han sjöng i hette, skivorna dom gjorde, låtarnas titlar, vad hans knasiga sambo hette, ja jag har alltid vetat det!
Inte idag! Det är söndag! Det är stängt! Det är dött!!
Jag försöker komma på en låtarna och jag vill i ren trots INTE googla, jag SKA få fram namnet på både honom och hans knäppa kärring! Om min knäppa hjärna vill vakna upp ur sin söndagskoma och endast ge mig en enda liten löjlig hint. Men nej... Å jag försöker förklara:
Ja. men du vet han..som dog?! Han i den där gruppen, jättekända, överallt! Han var ihop med den där blonda saken. Hon som flippa jämt, var med i nån film också. Ja, men du vet hon som också sjöng!
Men va fan..du VET ju vem jag menar!!! Han...som det stod om överallt när han hittades död, vid 27 som alla dom andra stjärnorna! Han finns ju på bilder överallt! Dom spelas fortfarande i radion!
Rufsig, blond kalufs, himmelsblåa ögon slitna jeans. Jämt!!!

Det var bara att ge upp! Gå ut och andas in frisk luft och leva i det där förbannade mellanrummet som tydligen inreder sitt bo på högsta våningen, på det mentala planet!
Jag tog några djupa andetag, klev tillbaka in genom dörren och DÅ...!! Kom jag på vad han hette, vad gruppen hette, hans knäppa sambo och jag nynnar på en av låtarna nu.
Hjärnan vaknade plötsligt! Jag tryckte väl på Enter, eller nåt.... Jag kan slappna av nu! För hjärnan är på, Spotify är på och Rockstjärnan är på...
Vet Du vem jag tänkte på? ;-)

2 kommentarer:

  1. kurt cobain!.. ;-) han med skorna du vet.. å hår hade han åxå ;-)

    SvaraRadera
  2. Japp!KurtCobain och Nirvana var namnen jag tappade bort men som tur var hittade jag på dom igen ;-)

    SvaraRadera