torsdag 23 augusti 2012

Insatt & påsatt?!?!


Det kan erkännas att jag inte är något större fan av tidiga mornar. Vi är allt för stor motsats till varandra och medan jag föredrar skymningens sköna timmar omgiven av tända ljus och tankar som får sväva fritt, låter jag med ro gryningen få leva sitt eget lilla Liv under min välförtjänta skönhetssömn.
Natten har av någon anledning alltid varit tiden på dygnet där alla mina sinnen tycks vilja vältra sig i lustar och i kreativ anda som landar i konstruktivitet.
Man är antingen dag -eller nattmänniska, det är inget konstigt. Forskning påvisar att det är högst naturligt. Det känns tryggt =)
Förmodligen var det av den anledningen jag lätt och ledigt kunde sända nattradio utan större påfrestningar för kropp och själ.  Mitt ordförråd lagrar på något sätt vackra och välformulerade meningar som levereras med precision och kärlek i skön kombination under mörka och behagliga timmar.
Detta gäller särskilt också under mitt skrivande. Nätternas tystnad, mysterium och tända stjärnor sprider känslan av nyfikenhet av vad som komma skall. Det är då idéerna introducerar sig, det är då handling sker, det är då jag Lever!
Ack, ja så trött man således blir när gryningen ringer i samtliga Världens klockor och ekar likt ilsket åskdån i en övertrött hjärna som tidigare gått på högvarv! Men turligt nog är det välbehövliga ljuset räddningen efter lång sovmorgon och Livet får sin dos av både natt och dag.
Föregående natt skrevs det noteringar med rosa kulspetspenna i Bloggboken. Små uppslag och idéer om
framtida inlägg värda att fördjupa sig i. Timmen blev sen trots vetskap om att klockan denna morgon tidigt skulle ringa och påminna om den 23:e dagen i augusti.
Yrvaket med rufs i hår och mina blå endast halvt öppna serverade jag mig nybryggt kaffe, en tidning och nån timme att ta mig ur koman. Arbetsdagen inleds med kontakt med uppdragsgivare via mail.
Jag är av naturen noggrann och ambitiös och vill ge ett gott och professionellt intryck både skriftligt och muntligt vilket jag lyckligtvis är begåvad med. Just denna ovanligt tidiga arbetstimme förkunnade dock verkligheten vad som omedvetet kan ske om man icke tillåter sig vara utvilad och därmed i skärpt tillstånd.
Med en enkel rad beskrev jag att allt jag företar mig ska förberedas väl och att jag vill vara både påläst och insatt i arbetet så att jag kan utföra det till allas belåtenhet.
Jag skickade mailet, sippade på kaffekoppen och var likt en tupp stolt över att jag lyckats gå upp denna tidiga morgon för att hinna med dagens schema.
Svaret lät inte dröja på sig. Jag öppnade mailet i förhoppning om ett ok och möttes av följande skrivna rader:

" Godmorgon, Du sköna!
   Dina idéer och upplägg är super, kör så det ryker! 
   PS!  Vad gäller insättning kan vi komma överens om något som passar. 
  Påsättningen kan vi möjligen diskutera. Vem fan skulle inte vilja jobba med 
  dig?!
  Antar att du vänt på orden =) Ha en bra dag"

Det är uppenbarligen konsekvensen av det nattliga Livet! Att orden på dagtid vill jävlas och byta plats, bidra till pinsamheter och hånfulla skratt! I tröttsamt tillstånd hade jag omedvetet skrivit att jag helst vill vara både "inläst och påsatt" i det aktuella arbetet! Tack o lov, var mottagaren i detta fall en individ av humor och glimt men jag antar att jag får leva med uttrycket för lång tid!
Det ger mig ännu en anledning och ursäkt till att sova ut under tidiga mornar för att ha koll på vad jag skriver och säger ;-)
Förhoppningsvis är detta inlägg korrekt skrivet. För det vore ju ännu en pinsamhet om detta skulle uppkomma i något viktigt samlag med framtida uppdragsgivare ;-)





2 kommentarer:

  1. Du är så skön! Fortsätt att skriva alla dessa kul och inspirerande inlägg. Kram

    SvaraRadera
  2. Det ska jag verkligen göra! Faktum är att det är Ni läsare som med Era kommentarer, mail och Ert engagemang ger mig inspiration till fortsatt skrivande och bloggande! Jag är Er evigt tacksam för att ni med visat intresse följer mig både på bloggen och Fb! Tack och kram tillbaks =)

    SvaraRadera