onsdag 15 augusti 2012

Springsteen på en onsdag

Jag har, ärligt talat aldrig varit något större Springsteen-fan. Jag har däremot alltid beundrat hans närhet och respekt för sina fans och sin publik. Han är en världsstjärna som inte glömmer sina rötter, som tacksamt bugar för sina fans som djupt bockar för denne herre, som visar respekt och kärlek både genom sin musik och sina framträdanden på scener runt om i världen.
Han ger intryck av att var den där vanliga människan som inte höjer sig själv till skyarna, som bara njuter av det Liv han Lever och visar tacksamhet för det han får. En enkel människa som vill vara en av oss och som lyckas vara det.
Det är sant!!! För om det inte vore så, så skulle inte jag, som inte ens bryr mig, veta det! Det är värt all beundran. Å nu sitter jag här. I sällskap med ett Springsteen-fan som frågar mig om hans bästa låt!!!
Herre Gud!! Jag känner mig genast liten, förminskad av att jag inte har mer koll på Springsteen som ju alla tycks ha. Så jag drar ett djupt andetag, tänker och minns att min lillebror var såld på denne herre och köpte vinylskivan "Born in the USA".... jag tyckte den var skränig och jävlig.. Jag var inne i en Rod Stewart-period och tyckte det var lättare att smälta och förstå.
Men så hörde jag ett spår, en låt från denna vinylskiva, smått knastrande och i mina öron  hördes den så enkel att jag antog att den var jävligt svår att komma på!
Jag är ingen musiker, jag kan inte ens veta hur många ackord det är i denna låt man jag har förstått att dom är få och att ingen artist kommer i närheten av det!  Men samtidigt blev det aldrig någon större hit, det är ingen låt som någon någonsin talat om som bra, enkel och en lysande hit.
Lyssna på den...Enklare finns inte, svårare finns inte, bättre gjort finns inte. Men någon frän recensent har missat det. Synd! Gör en sån enkel, svår låt om du kan och du har större publik än mannen som beundrar dina musikaliska val ;-) Grattis, Springsteen! Upptäck bara att den bortglömda, enkla låten faktiskt är en av de bästa Du gjort! Den Dagen Du kommer på det lovar jag att köpa en biljett till Din konsert....
Någonstans i Sverige ;-)
Lyssna på "I'm gong down" från Born in the USA...det finns inget inget enklare som är svårare ;-)
Det är musik från varma hjärtat, va fan recensenterna än må skriva! =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar