tisdag 19 februari 2013

Inga vingar för pengarna!

Jag gillar metaforer..
Det är en utmaning att hitta paralleller och liknelser till något som man egentligen bara skulle kunna berätta rätt av. Men jag gillar utmaningar. Metaforer är dessutom roligare!
Som att översätta ord till bild, eller tvärtom.
Ett bra sätt att göra sig förstådd.. om nu mottagaren är öppen för märkliga uttryck och liknelser och lyckas tolka historien till vad den i sitt original betyder.

Idag säger metaforen att det är ett helvete att gå på lina när man har taskigt balanssinne och dessutom är höjdrädd samtidigt!
En prövning man knappast utsätter sig själv för frivilligt. Men ibland är det en nödvändighet. Att ta sig från det ena avverkade stället till det andra, outforskade och förhoppningsvis givande målet.
Ibland har man turen att hitta de där slingriga vägarna, där fötter och huvud i samarbete gör val till höger och vänster, ibland irrar runt i återvändsgränder för att så småningom hitta rätt... Eller fel!
Dessa slingriga vägar börja trötta ut mig. Så jag vek av och tog en mer radikal väg. Jag har klättrat rätt högt nu. Trotsar höjdskräck och kontroll, ser inte bakåt alls i rädsla för att falla ner i ren jävla yrsel!
Jag stannar möjligen för att knyta skon ibland. Irriterande men nödvändigt för fortsatt klättrande. Vill jag se hur långt jag kommit tittar jag uppåt för att se återstoden. Aldrig neråt eller bakåt. Det straffar sig och rullgruset tar makten direkt.
Jag har valt vägen för att få bekräftat att det verkligen är ensamt på toppen! Märkligt.. För det är lika ensamt på botten! Men jag har också valt denna besynnerliga väg för att anta utmaningar. Eller snarare antasta några! ;-) Utan att köpa vingar för pengarna.

Jag är snart framme nu. Fan vet vad som händer?!  Det är bara att bita ihop och göra rätt val...
Men först måste jag stanna och knyta skorna igen..
Sen ska jag och den där Högsta Toppen bli bästa kompisar och jag ska flyga över slingriga stigar, se allt från ett annat perspektiv, emotta friheten och landa mjukt nånstans där nere hos dig..som landat före mig ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar