fredag 8 mars 2013

Leksands Kommun & LIF ligger med varann..

Det gör mig ont.. när jag kan se ett program som visar fakta, fakta som funnits sedan åratal men som ortsbefolkningen vägrar ta till sig för att Kärleken till hockeylaget är så mycket viktigare.
Inget annat är mer väsentligt än laget. För att man fått för sig att orten endast kan överleva med detta lag i spetsen. Märkligt..för det har vi ju tvingats göra de senaste åren. Å vi har överlevt.
Det gör mig ännu mer ont när man inte kan urskilja verklighet från dröm. Det märker man inte minst som inflyttad, när hockeyintresset är som vagast och man inom kort tid blir "uppfostrad" till att hockeyn är allt på orten. Å fan ta Dig om du inte känner för laget!
Med anledning av Uppdrag Granskning, blir nu ortsbefolkningen än mer upprörda och vägrar se det kamaraderi som faktiskt pågår.
Man beskyller journalister för att vara fiender av värsta slag, när dom egentligen granskar neutralt och tar fram fakta som påvisar uppenbara brister i kommunledningens handlingar, man har över huvud taget inte kritiserat Lif i detta pgm, och ändå går ortsbefolkningen igång och försvarar detta helvetes beteende till hundratio procent!
Jag kände det som en befrielse, att man i denna granskning tydligt fick fram, att man som icke intresserad hockeyfan, betraktas som ointressant, besvärande och lite av en fiende.
Så är ju naturligtvis icke fallet. Man vill bara att allt ska skötas rätt. Som man ju oftast förespråkar på en liten ort. För allt ska väl vara rätt?
För tänk om jag, som privatperson och inflyttad skulle genomfört en affär av detta slag, som inkluderar skattefiffel och annat trams, köpt en trottoarkant och sedan kommit undan på det sätt som kommunen och LIF gjort... Vad hade hänt då?!
Jo.. Jag hade hängts ut på Z-torget och baktalats så till den grad att jag tvingats flytta här ifrån!!! Det skulle aldrig ha varit acceptabelt under några omständigheter. Här följer vi regler! Eller?!?
Vad är skillnaden?
Varför i hela helvetet ska en kommunledning med alla dess paragrafer och duktighetsbeteende få överskrida alla lagar och regler, som vi andra förnekas?!?

Jag är ingen motståndare av hockeylaget. Tvärtom! Jag vet och förstår hur mycket det betyder för både invånare och supportar runt om i landet. Och jag vet och förstår hur mycket laget betyder för bygden. Men vet laget hur mycket bygden och dess invånare betyder för dom?!?
Så länge allt sköts enligt regler och med samma  inställning som till annan verksamhet, tycker jag som medborgare att allt bara är positivt.
MEN.... det görs inte. Då har man rätt att ifrågasätta som den ekonomiske medhjälpare jag faktiskt är!. För jag och alla andra är med och betalar på kalaset, där i ingår ett förtroende för både våra politiker och vår kommunledning, som nu bevisat att man inte förtjänar varken tillit eller befogenheter.

Det är en oskriven regel att pracka på oss ointresserade och eventuellt inflyttade, att gilla LIF och läget hur det än förhåller sig. Det är svårt att komma undan detta.
Ikväll gick jag på krogen. Å ta mig fan!
Inte ens där kan jag undgå att bli påprackad tvånget att ställa mig bakom LIF och kommunens vansinnigheter, då krogägaren (också han inflyttad) går upp på scenen och uppmanar oss alla att ingå i någon slags pakt för att överbevisa att journalister är ett gäng puckon som vill få LIF och kommunen att framstå i dålig dager!?!?! Ursäkta mig.. Men Herr Wigert klarade det alldeles utmärkt på egen hand.. =)
Nu vill man skämta till det genom att samla Leksandsbor och andra LIF-älskare, att göra gemensam sak och samlas vid den, numera berömda trottoarkanten. Ägaren till krogen skroderade och skrattade med stolthet över att man fått över 7 000 gilla-markeringar på Facebook i detta, för mig obegripliga inlägg! Det betyder med andra ord att det finns 7 000 puckon som förvägrar verklig fakta och med det på fullaste allvar hävdar att INGA fel har begåtts någonstans!!!!!!
Det är ännu en bekräftelse på hur inskränkt och djävulskt naivt det är vad anbelangar befolkningens villighet till Verklighet, kunskap och respekt!!!
Det spelar ingen roll vad eller hur man gör i denna kommun, så länge LIF får Leva sitt Liv i oförtjänt rampljus..
För mig som skattebetalare och invånare är det en sorg att se att ett proffslag och en kommun med så uppenbara brister på kunskap, ska få Leva vidare utan bestraffning för fel som begåtts!
Hade detta varit i en seriös match på plan, hade domaren utvisat för länge sen! För hans påvisade regler hade förmodligen hans uppgift bidragit till spott och spä, precis som på krogen ikväll.
Äntä märkligt!?!?  Att man försätter sig i en situation där man ligger under isen istället för att vara den?!?
Vad trottoarkanten anbelangar, kommer jag inte att medverka på något vis. Kan man endast påvisa sina fördelar och förneka sina okunskaper, är man inte längre värd respekt.
Jag väljer att gå mitt på gatan...
Den är nämligen helt bar...och fri från is ;-)




4 kommentarer:

  1. Skönt att du ringde och bad om ursäkt i morse för då var du väl nykter. Du behöver inte komma in och betala dom ciderna du fick desperat fick låna i går. Du behövde dom det är väl bara när du e ful som du vågar säga vad du tycker( på nätet) Och nästa gång ta reda på fakta innan du hoppar på någon för att få tillfredställa ditt ego. Som det står i tidningen vi tar vi inte ställning utan på ett ironiskt sätt paroderar vi på ett obefintligt problem som på ett journalistiskt populistisktännu större skämt

    SvaraRadera
  2. Hoppsan! =) Mig veterligen var jag nog mer nykter än vissa andra, och vad anbelangar min uppriktighet i åsikter, så kan jag tveklöst stå för dessa i alla sammanhang, vare sig jag är nykter eller inte, på min blogg eller ute i Verkligheten. Jag vill gärna förtydliga att jag INTE ringde och bad om ursäkt för något. Jag ringde och meddelade dig om detta blogginlägg, vilket du besvarade med "att det var lugnt".. Dessutom var det ju så att någon stod på en scen igår, där förklaringen till detta lilla "trottoarevenemang" var en helt annan än den du uppgett här ovan. DET om något var ett påhopp. Dessutom kan jag meddela att de cider jag i icke desperation, beställde ur baren, redan är betalade =)

    SvaraRadera
  3. Är det NÅGON som törs stå för sina åsikter i alla lägen så är det Marina.

    SvaraRadera