torsdag 23 januari 2014

Lika rörlig som en isglass!

Den vackra solen lurade den yrvakna hönshjärnan denna morgon. Alla termometrar passerades i god tro om att kylan där utanför åtminstone skulle vara något sånär godtagbar.
Mitt felaktiga antagande blev således ett irriterade faktum när väl den lilla nästippen tog sig ut i den kalla världen. Den yrvakna delen fick sig därmed en rejäl törn, och sällan har väl hjärncellerna dansat tango med sådan elegans! Den smällkalla chocken fick undertecknad att se sitt eget temperament frysa fast i snödrivan likt en finsk pinne, och trots stickig och noppig vinterstass på mjölkvit och späd kropp, konstaterar jag att den genomträngande kyla resulterar t.o.m. i frost på muffen!
Det är väl ett förbannat kyligt i-land vi lever i.
Den finska saunan har väl aldrig varit värd så mycket längtan till som nu. Den som jag annars gärna avböjer, då halva uppväxten tillbringades i denna heta mini-cell med en mormor och en morfar och ett björkris jag i största möjliga mån försökte undvika.
Idag skulle det vara helt ok. Hellre är jag en ångkokt grönsak än en stelfrusen blondin lika rörlig som en isglass!
Fördelen må vara att gårdagens leende frusit fast. Alltid något...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar