onsdag 22 januari 2014

Jag & Pippi Långstrump har en del gemensamt


Min far bar namnet Ingemar, och ett sätt att hylla honom var att jag med hans tillstånd och glädje bytte till efternamnet Ingemarsdotter för en himla massa år sen. Det har jag burit med stolthet under alla år. Det gör jag fortfarande. Men inte som efternamn. Jag har liksom Pippi Långstrump, en lång namnlista att stoltsera med. vilket inte så många är medvetna om. De flesta känner mig som "Marre". En hippare förkortning av mitt förnamn som egentligen är Marina-Evelin.
Sedan i somras heter jag Härliga i efternamn. Ingemarsdotter finns kvar men numera som mellannamn.

Anledningen till namnbytet härstammar i att mina två vackra barn bär olika efternamn. Min son heter efter sin far och dottern bär fortfarande efternamnet Ingemarsdotter. Tanken är att jag och mina barn ska kunna ha ett gemensamt efternamn. Att ha ett "dotter"-namn klär inte en pojke så bra, varför vi gemensamt hade en diskussion om ett efternamn som delvis klingade bra i hörselgången, och delvis skulle kunna passa oss alla tre. 
Patent & registeringsverkets namnförslag var inget som tilltalade någon av oss, varför jag istället själv klurade på något eget påhittat. Jag har alltid gillat ordet härlig. För att det helt enkelt är så härligt.
Så jag ansökte om efternamnet Härlig i förhoppning om att det skulle bifallas.
Dessvärre visade det sig att det redan vara en registrerad produkt och avslaget var ett faktum. Jag lade till ett A och gjorde ännu ett försök med namnet Härliga, och se det gick bättre.

Ursprungstanken var att jag bara skulle lägga till Härliga på mitt redan existerande efternamn. Men lagar och regler förhindrade detta, vilket medförde att jag fick ta bort Ingemarsdotter som efternamn och istället bära det som mellannamn. Komplicerat ska det vara.
Många tror och har fått för sig att jag använder Härliga som nickname på Fb, bloggen och i Leksandsbladet som krönikör. Så är alltså inte fallet.Vi är och heter numera Härliga, och pappa Ingemar sitter med all säkerhet i sin himmel och tycker detsamma. Ingemars dotter kommer jag alltid att vara. Den härliga..

            Marina-Evelin Ingemarsdotter Härliga

                               Men det går lika bra att kalla mig Marre ;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar