onsdag 24 april 2013

Åldersnoja!

I veckans upplaga av Leksandsbladet skriver jag om åldern. Ett gäng förvirrande siffror som tycks vara oerhört viktiga för en del. Själv skiter jag högaktningsfullt i åldern ;-)
Ett samtalsämne som ständigt tycks vara aktuellt, är åldern och dess skillnader. Personligen lägger jag aldrig någon vikt vid ålder. Uttrycket ”man är inte äldre än man gör sig”, är måhända av utslitet slag, men är ändå en sanning att anamma. Man är ju förresten inte yngre än vad man gör sig heller.
För det handlar inte om siffrorna man bär runt på i Livet. Det handlar snarare om sitt eget beteende, inställning och agerande. Är man en lyckligt lottad människa, utrustad med vett och etikett och betrodd med respekt, så har det ingen som helst betydelse om du är 5 eller 95.
För det är vad det egentligen handlar om. Respekt för både medmänniskor och Livet.
Skulle varje människa ha det i åtanke skulle ingen någonsin fråga om din ålder. För vem bryr sig?!?
Under påskhelgen fickjag ett fantastiskt tillfälle att kommentera denna åldersdiskussion på ett ganska humoristiskt sätt. Inte alls av elakhet. Bara som en liten vink om att åldern är helt oväsentlig.
Vi var ett gäng tjejer ( f.ö. i blandade åldrar) som, maskerade till häxor och påskkärringar, intog både restaurangbord och bardiskar. Med glimt i ögat, kvastar mellan benen och höga hattar, tillät vi oss en helkväll i bästa Blåkulla-anda.
En av de yngre tjejerna tog plötsligt upp ämnet ålder. På tal om krogliv och åldersfixering, ansåg hon det något tragiskt att unga tjejer i 20-årsåldern, klär upp sig i höga klackar, korta kjolar, lösögonfransar och push-up-bh, i syftet att lura hela sin omgivning, och kanske främst de stackars männen, som får sig bilden av en retuscherad, kvinnlig fägring från en annan planet!
Jag sörplade på min färgglada drink, lät hennes ord landa i varmt förstånd och plötsligt plingade det till i hjärnbalken och jag utbrast spontant: Men kära nån! Det lät ju precis som en beskrivning av MIG!! =)
Av hennes ansiktsuttryck att döma, kom hon med all säkerhet på att inget egentligen har med åldern att göra. Det är personlighet i kombination med modet att våga göra och vara som man själv vill, som raderar åldersgränser och därmed fördomar.
Tänk på det, vänner, nästa gång vi ses där ute i den glittriga Världen; Det är inte alls säkert jag är inne i klimakteriet. Jag kan lika gärna vara i puberteten!
Men jag är samma, glada person, vilket som ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar