torsdag 2 oktober 2014

Flörtige Knut


 
Jag brukar generellt inte ha särskilt svårt för att finna mig i situationer där oväntade händelser inträffar. Rapptruten är snarare ständigt på givakt och det krävs i ärlighetens namn ganska mycket för att få undertecknad att häpna, tystna eller rodna. På gott och ont. Men givetvis finns där tillfällen då hjärncellerna hamnar i konflikt och dansar en egenhändigt koreograferad tango.

Vissa företeelser i vardagen trycker per automatik på skamknappen och pinsamhets-barometern drar iväg till den rödaste toppen av dem alla.

Att som kvinna få busvisslingar efter sig kan stundom upplevas som en artighetsbetygelse men kan också bli ett direkt bidragande till bryderi. Att som helt vanlig människa lunka runt med tomatröda kinder, är inget att föredra om man vill framstå som cool och oberörd varför pinsamma situationer borde reduceras för fortsatt ostörd självkänsla.
En del sitter inmatat sedan barnsben. T.ex. har många av oss fina flickor blivit påtalade att varken reagera eller vända oss om när eventuell busvissling verkställs av oblyg charmknutte.


När detta oanat sker vaknar följaktligen det lilla bimbo-hjärtat till liv och får de naivt blå att himla likt ett tonårigt flickebarn. Konflikten består här i att icke göra sig besväret att reagera eller besvara aktiviteten/inviten oavsett vad huvudkontoret signalerar. En påtagligt svår uppgift vars bekräftelse blev ett faktum då jag här om dagen vandrade runt på Leksandsnoret och tillskansade mig just en sådan busvissling. På en hundradels sekund ska jag i denna förvirrande stund försöka avgöra om jag ska vända mig om eller inte. Jag valde att rynka på näsan åt mig själv och fortsatte framåt i sakta mak. Trettio sekunder senare upprepades visslingen och då fanns ingen hejd. Någon tycker tydligen om något hos mig. En stalker!!? Eller är det möjligen flörtige Knut?! Jag vände mig motvilligt om men jag såg aldrig skymten av någon charmör. Väl tillbaka på jobbet och jag hörde visslingen ännu en gång! Minnesbristen står som spön i backen emellanåt och döm av min förvåning när jag väl insåg att jag glömt att jag ändrat min sms-signal till denna vissling. Men det är rätt skönt att min flörtiga i-phone svärmar för mig också.

En helt godtagbar stalker som jag härmed döper till Knut. Det känns inte ett dugg pinsamt…

Eller?
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar