måndag 6 juli 2015

Cool kulla i finsk sauna



När ljus och påtaglig värme av sommarnätter stör sömn kan jag efter timmar uppgivet lägga ner förhoppningen om att få dygnets nödvändiga vila. Det röda lilla paradiset har plötsligt omvandlats till en puräkta finsk sauna efter några dagar av exotiskt klimat. Nog är jag en vän av sommar, alltid. Men efter några dygn utan sömn blir man mer än lovligt vimmelkantig! Så lågtrycket är lite välkommet nu kan jag erkänna. Nu vill jag stänga av fläktar, så att husets väggar kan börja knaka i den ton som avslöjar att svalare temperatur är på väg. Nu vill jag sova under regniga dagar och vakna upp som en sommarprinsessa lagom till nästa högtryck gör sin entré. 
Jag får stå ut med en icke utvilad kropp och knopp idag. Jag matar i mig nyttig frukost och ser på morgon-tv. I denna finska sauna utan björkris. Jag skulle lika gärna kunna tända grillen inomhus. Temperaturen skulle ändå inte göra någon skillnad. Jag låtsas att jag är en cool kulla. En trött men cool kulla..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar