onsdag 21 januari 2015

Färgerna som ger styrka

Lever man allena är uppvaktning en bristvara. Åtminstone när det kommer till blomstergåvor. Då är det bara att plocka fram sitt alter ego och uppvakta sig själv. En solgul Gerbera får vara solskenet i hemmet tillsvidare. Det kan behövas i vintertider. Färgerna byts ut efter årstid. Från det julröda är det nu det gula som gäller. Sen råkar det fungera så att så fort jag ändrat om till en färg, så är nästa färg redan uttänkt. Jag har med andra ord redan nu samlat på mig kuddfodral och plädar i en skarp cerise kulör. Det får göra sin entré framåt våren.
Det blir en utmaning att sköta denna Gerbera, som kräver sina gröna fingrar.
En stark kulör gör sig bra mot det svartvita i övrigt
När jag tidigare använde det limegröna som accentfärg var det enkelt att hitta detaljerna. Gröna äpplen både smakade och såg bra ut i skålarna. Nu är det helt andra frukter och grönsaker som får regera. Inte för att vi äter dessa - men de kommer väl till pass som smaksättare i förkylningstider.
Ska det vara citrongult, så ska det.
Sovrummet. Det rum jag spenderar mest tid i. Här rumlar både tankar och idéer runt bland solgula kuddar.
Vintern får vara fortsatt gul i det Härliga hemmet. Det dyker snart upp fler gula detaljer som jag fyndat. Framåt mars-april när - det ljuvliga ljudet av snödropp inleds - ska både jag och hemmet piffas upp ännu en gång. I starkt cerise ska vi leva, hela underbara våren.
Lånade bilder, men jag äger en liknande fåtölj som står i sovrummet.
Kuddfodral i cerise sammet samt plädar är redan beställda.
Sköna Hem har hämtat upp exakt de färger jag har här hemma.
Svartvit inredning är tacksamt för att bryta av med skarpa färger.
Det pågår ständigt små planer om hur det ska förändras och förnyas med små medel i hemmet. Jag är innerligt tacksam över att jag för ca ett år sedan tog det stora beslutet att sälja allt jag ägde för att starta om på nytt, för det mer stilrena. Allt har blivit så mycket enklare.
Det lantliga och shabby chic-inredningen är förbi och passé, vilket känns som en lättnad. Allt har sin tid. Och tur är väl det. Nu kan jag och de starka kulörerna fightas om vem som syns mest..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar