tisdag 14 april 2015

PÅ MENYN: Fantasi och lite soya


Jag minns så väl när de färdigpackade matkassarna lanserades i vårt rike. I inledningsfasen var det mest förekommande i storstäderna, men med tiden blev dessa kassar populära och omtyckta även i övriga landet. För en peng eller fler kunde man beställa mat för två eller fyra, för en vecka eller två.
Det var nyhetens behag som lockade till beställning av dessa, och recensionerna lät inte vänta på sig. De flesta var glada och nöjda, och fotograferade gladeligen sina middagar för att uppvisa de vackra rätterna på både Facebook och Instagram. Oj, vad stort det blev. För en del i alla fall.
För andra rynkades det på näsan och det ansågs vara ett överflödigt och lyxigt sätt att leva för de rika. Och de lata. En påminnelse om det förflutna, där dåtidens experter och proffessorer varnade för det framtida levernet, utan att behöva vare sig lyfta ett finger eller ens tänka själv. Hua!
Framtiden var skrämmande. Redan då.

Jag fann det själv rätt märkligt med att beställa färdigpackade kassar med blandade ingredienser och tillhörande recept. Framför allt retade jag mig på att bara vissa hade möjligheten. Det var rätt dyrt, vill jag minnas. Jag befann mig då, i det som så vackert kallas mellan två jobb – och för sådana som jag fanns inga som helst lyxutrymmen av det slaget.
Det kan minsann resultera i att den finska och korta stubinen i kombination med erforderlig skrivarklåda pruttar ur sig åsikter både ohämmat och indignerat, i form av facebook och- blogginlägg. I frustration är det så kolossalt enkelt att ta till pennan, har jag märkt. Det händer något på vägen, mellan raderna, något som kan liknas vid en mental terapi för en blondin i upplösningstillstånd. Det var väl att sätt att överleva kris och elände i en fas som snart skulle komma att vara över. Men jag tänker på det ibland. För det finns de som idag lever som jag gjorde då. Och vem som helst kan hamna där, när som helst. Du. Jag.
Arbetslöshet och sjukskrivning är inget liv uppe på toppen direkt. Där uppe sitter bara de som köper färdiga matkassar, slår in sanndrömmar i silkespapper och som tar Zlatans volvo-reklam på fullaste allvar. Det sådde ett frö av föraktlig bitterhet, om än bara i lightversion.


Förmodligen var jag jättehungrig när jag vässade pennan och lät fingertopparna vitna mot randigt A4-papper. Jag uppfann helt sonika min egen lilla ”kasse”, i förhoppning om att en del av omgivningen skulle signalera igenkänningsfaktor och därmed skapa någon slags debatt. Om skillnader och orättvisor. Om fattiga och rika. Någonstans fanns förstås glimten. I det som jag kom att kalla de arbetslösas ”A-kasse”.
Innehållet bestod, förutom av omsorgsfullt placerade pantkvitton i botten, också av nudlar och soya. Ibland enbart av soya. Det mest dyrbara var i detta fall ens egen fantasi. Och framför allt förmågan över att vara tacksam för det lilla. Det var den enda fördelen med tom plånbok. Att ödmjukheten och förståelse för människors olika förutsättningar i livet fick ta en vacker plats i mitt förstånd.
Den tacksam- och ödmjukheten sitter som etsad och fast. För alltid.
Det gör fascinationen över dessa matkassar också. Det är säkert bra att de finns. I alla möjliga former. Jag har fortfarande inte testat någon annan matkasse än min egen. Kanske för att jag fortfarande vet att man faktiskt kan göra minst lika mycket av lite fantasi och soya som av något annat. Men framför allt för att jag får packa kassen själv.
I väl mottagen tacksamhet för det lilla...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar