onsdag 22 april 2015

Farväl förflutna, välkommen framtid!



Den 21: mars 2013 var det datum som min allra första krönika publicerades här i Leksandsbladet. Jag minns känslan, när jag under flitens lampa i ett smått rörigt kök virades in i känslan av lycka och nyfikenhet inför framtiden. Jag skulle här knåpa ihop en någorlunda kort presentation av mig själv, och samtidigt introducera min tankar och idéer.
Det var en stor ära för mig att bli tilldelad mig förtroendet och därmed få ingå i denna redaktion, som i puräkta och innerlig vilja av kärlek firade de då nyligen fylla 60-åriga Leksandsbladet med önskan om fortsatt framgång i minst 60 år till.
Med stark tro på traditioner har hela tiden målet varit att behålla just dessa som ett fundament, och med stark vilja bereda för utveckling och därmed öppna dörren för nya framgångar.

Leksandsbladet har för mig personligen, som för så många andra kommit att bli en självklar del av det vardagliga livet. Jag fick som nyinflyttad till Leksand för 18 år sedan en snabbkurs i det viktigaste att bära med sig i den nödvändiga kunskapsväskan: Att vårt dagliga bröd givas från Häradsbygden. Att en man i Insjön vars lager kan bistå mig med allt från disktrasor till skruvmejslar är att stoltsera med. Att laget heter Lif. Men framför allt ombads jag att stifta varaktig bekanskap med den ”Den Heliga Skriften. Leksands egen bibel som varje vecka landar i var mans kurbitsmålade brevlåda: Leksandsbladet. En ”veckotidning” i miniformat där bygdens annonsörer i i form av företag, föreningar och privatpersoner uppdaterar oss alla med det mest väsentliga under både vardag och helg. Det kom givetvis snabbt att bli en naturlig del av Leksandslivet. En mysig fåtölj, en kopp te och bladet, förstås. Missade man mot all förmodan att läsa bladet under en vecka blev livet som en kokosboll ett faktum. Så är det fortfarande.


Jag hoppas att jag under de drygt två gångna åren lyckats med det som varit målet; att bidra med skrivna rader för både hjärta och huvud. Att alla kunder och läsare jag mött kan dela känslan av ett lokalt blad som inte viker sig i första taget. Som har en vilja av stål, som beslutsamt och ödmjukt vill leva vidare med öppenhet för utveckling och nya tider.
Det har varit en fantastisk tid tillsammans med både annonsörer, läsare och alla de underbara människor jag fått glädjen att intervjua.
Det har gett mig kunskaper och erfarenheter jag med stolthet bär med mig i framtiden. Jag är dessutom mäkta stolt och glad över att ha fått jobba nära och kärt med mina kollegor, som i både vänskaplig och professionell anda bevisat att motgångar endast kan bidra till styrka och mognad. Jag önskar mina kära kollegor fortsatt lycka och all framgång.

Nu är det april 2015. Det är nya tider. Nya äventyr. Exakt vilka vet jag i skrivande stund inte. Det är ännu ett oskrivet blad. Jag vet bara med säkerhet att det är med ett litet vemod jag skriver denna sista krönika i Leksandsbladet. Men också med känslan av kärlek och en förhoppning om att Leksandsbladet får leva kvar i vår bygd som det genuint pålitliga och starka som det de facto är. Jag vill tacka alla som jag fått glädjen att möta och lära känna under min tid på Leksandsbladet. Kanske stöter vi på varandra igen i något annat sammanhang. Vill Du fortätta läsa det jag skriver är Du välkommen att besöka min blogg:
marinaharliga.blogspot.se

Avslutningsvis skriver jag de ord som jag också skrev i min allra första krönika:
Det är nu hög tid att vända blad. I dubbel bemärkelse.

Kärlek och varma hälsningar

Marina Härliga, skribent



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar