tisdag 17 december 2013

Korkade Nyårslöften


Vi närmar oss så sakteliga slutet av 2013 och det är dags att vänja sig vid tanken på ett nytt år. Tiden av mystik som komma skall och som av någon underlig anledning oftast ses som en slags nystart på Livet. Det är en massa märkliga löften som ska infrias så som viktnedgångar, löneförhöjningar, sluta-röka-måsten, börja motionera-prylen, påfyllnad av tålamod, nya tag och tankar, roligheter som aldrig ville ge sig till känna föregående år, och självklart ska också de stora framgångarna ta plats för resten av 2014! Det var länge sen jag gav upp alla nyårslöften. Jag är för stor amatör på det området! Löften ska man kunna avge när som helst, utan några svårigheter att infria och/eller hålla. Varför måste datumet 31:a december stå som någon slags självklarhet vad gäller förändringar och självrannsakan?!
Kanske ligger problemet just där i.  Att vi dumstrutar intalar oss att en ny tidsera står för allt nytt och positivt, när det i själva verket är vi själva som bestämmer när, hur och var! Men det är väl antagligen någon slags magi över just Nyårslöften. Ett behov och ett hopp om en nystart gör sig gällande där vår önskan är att Livet ska gestalta sig precis så som vi önskar. Men varför skulle vi hålla dessa bättre från den sista december än jämförelsevis med den 15:e juli?!
Många nyårslöften förblir ouppnådda och bryts ganska snart efter att de fattats. Något vi sällan ägnar en tanke åt i vår entusiasm inför förändringar vi vill göra, är att det oftast finns hinder på vägen, när vi ställer in oss på förändring. Inte minst kräver det både tid och fokusering.
Om man googlar på ordet Nyårslöften får man upp över en halv miljon träffar. I en faktaruta jag fann, redovisades vad svenska folket lovade inför det nya året. 10 procent lovade att röra mer på sig, 8 procent att gå ner i vikt, 5 procent att uppskatta livet mer, 3 procent att sluta röka, 2 procent att prioritera jobbet och 2 procent att prioritera familjen. 45 procent avgav inget nyårslöfte alls. Jag är en av de sist nämnda. Besvikelsen blir för påtaglig vid ett eventuellt misslyckande, vilket det ju skamfullt blir inför en omgivning man så gärna skryter om sina löften inför.  Jag har visserligen en och annan plan för 2014 men löftena avgavs någon gång i somras och har därmed redan påbörjats. So far so good! Statistik visar att 80% kommer att bryta sina Nyårslöften och hälften av dessa är fullt medvetna om det! Det verkar rätt korkat, i ordets rätta bemärkelse. Själv hoppar jag över allt vad nyårslöften innebär och låter Livet ta med mig dit det vill. Självklarheter så som Omtanke, Kärlek och Respekt fick jag lära mig redan som liten, och det enda löftet jag tveklöst kan avge och hålla, är att jag bär med mig det genom hela Livet.

Välkommen 2014! Jag ser fram emot vad Du gör med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar