onsdag 4 december 2013

Julefrid & Svordomsvisan


Det är samma visa varje år.
Just detta år tar det emot lite extra att klättra in i jul-förrådet för att någonstans i kaoset försöka hitta adventsljusstakarna.
Det är ett stort och krävande projekt som kräver lång tid av mental förberedelse. Föregående år har undertecknad redan varit klar med allt vid det här laget. Men se, denna december månad påminner mer om en vårens kvittrande tid, långt från vinterparadis, tomtar och griljerad skinka.
Jag hade hellre klätt midsommarstång och köpt en sillburk för att få rådande känsla och årstid att gå hand i hand.
Det är samma visa varje år.
Förrådet är en historia för sig. En lååång historia, bokstavligt talat! Det är en stor del av mitt förflutna som packats i kartonger genom åren, och som i nutid får sällskap av allt från gamla krattor till pinnstolar. Det är staplat från golv till tak och optimister som mot all förmodan vill göra sin entré här blir snart varse att det verkligen krävs en grundkurs i bergsklättring. En livlina vore heller icke att förakta. Jag ställer mig samma fråga varje år: VAD ska jag med allt till?
Om jag likt en affärsinnehavare behagade genomföra en inventering i detta förråd, skulle förmodligen klockan slå midsommar innan allt var klart!
Detta medför tveklöst ångest, innan den knarrande dörren öppnas. Till min lättnad kan jag i alla fall i ödmjukhet tacka pedanten i mig, som föredömligt nog placerat samtliga julattiraljer överst på toppen av Kebnekajse. Skönt!
Det är samma visa varje år.
Under ett frustande och pustande gym-pass av mini-format, lyckas jag slutligen få till mig det allra heligaste för stunden: Adventsljusstakarna. Stora, vita och vackra placeras de i fönstren. Ett gäng skarvsladdar förstärker känslan av frustration och det bökas och härjas längs golvsocklar och dammtussar, det dras en svordomsvisa som får Magnus och Brasses att framstå som rena vaggsången. Det torkas svettpärlor och smakas på finska, runda ord och den brinnande stubinen hettar upp samtliga termometrar inom räckhåll till maxtemperatur! Det går hett till i det Marinska hemmet, vid denna tid av julefrid. Inte att undra på att snön lyser med sin frånvaro. Och det är också det enda som lyser!
När jag äntligen fått samtliga stakar på utvald plats, ska det uppenbarligen fortsätta att blåsa motvind i december. Inte en lampa funkar i staken!
”The same procedure as last year”..
Nu är julefriden lindrigt uttryckt, något naggad i den brända kanten. Vem i hela djupa havet sabbar dessa bebisglödlampor, som i godan ro endast vilat upp sig i ett oskyldigt förråd under sommarhalvåret?! Vem äter lampor, som ju fungerade alldeles utmärkt i januari, strax efter nyår?!
Det är samma visa varje år. Trots varsamhet och äkta Kärlek i storformat till dessa lysande liv, tycks glöden falna någonstans på vägen mot första advent.
En märklig tradition som ”Adventsstakarnas Patrull” tycks hålla hårt på.
Nu har stubinen turligt nog slocknat. Adventsstaken lyser igen. Det är samma svordomsvisa varje år. För övrigt den som är den mest lysande. 
Tack & God lysande jul!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar