onsdag 4 februari 2015

Färger kommer och går!




Solgult är bra för själen i vintertider


Det småpiffas med detaljerna i hemmet. När det inte är några större projekt på gång så måste de kliande fingrarna få sitt ändå. För att jag inte kan låta bli. Så fort jag ändrat färger och accenter i hemmet kommer tankarna på vad och hur jag ska göra nästa gång. Ständig planering. Den kreativa sidan ligger sällan på vila. Det gula har fått bestämma ett tag, men i ärlighetens namn börjar jag redan tröttna på den. Den färgkulör jag hittills gillat bäst åker kanske fram igen. Den gröna.
Men jag avvaktar en stund till. Solgult är nyttigt för själen under mörka och kalla vinterdagar.
Prickar och ränder sover ihop i mitt sovrum

Här om dagen strosade jag runt på Clas Ohlsons i Insjön för att hämta lite idéer och inspiration. Här har jag vid något tidigare tillfälle köpt s.k. dekorationsgrenar med belysning i. Från början hade man ställt dekorationskvistarna som skyltex i ganska höga plaströr, som då inte var till salu. Men efterfrågan på dessa höga "vaser" gjorde att man började sälja även dessa.
De är snygga och stilrena och jag kom på att man ju faktiskt använda dem till så mycket annat. Badrummet fick en till exempel. Där i har jag placerat alla toalettpappersrullar.! Hur snyggt som helst. Den andra placerade jag i hallen och ställde paraplyer i. Funkar.

Hög vas av acryl passar också som paraplyställ
Avsedda att ställa blomster & kvistar i. Men annat funkar.

Som sagt är det bara lite småplock som gäller nu, innan färgförändringar tar vid igen. Nästa gång blir det grönt eller cerise som får sticka ut lite extra. Därefter ska det rensas i skåp, lådor och garderober. Till våren ska det vara rent överallt. Och jag gissar att jag får en del att ställa upp på ett loppis igen. Nu i februari är det ett år sedan jag påbörjade den stora förvandlingen/renoveringen av mitt hem. Då var det fullt upp dygnet runt. Och det kostade blod, svett och tårar. Men det var det värt. Jag är fortfarande glad att jag tog steget och genomförde projektet. Mycket blev sålt under den tiden. Men tro mig. Jag har mycket som helst gömt i skåpen som jag kommer att göra mig av med.

Så här såg köket ut i januari förra året.

Två månader senare var det ett helt annat.

Bilder från mars förra året. Mer har hänt sedan dess.
Från början blev det limegröna favoriten

Bilder från förra vintern. Mattan är utbytt för länge sen.

Det byttes mot en i plast med stjärnmotiv.

Ingen taklampa, men väl en klocka i taket!

Senaste projektet i köket är den tavelhyllan med kryddorna nära till hands.


Sovrummet har bytt färger många gånger vid det här laget.
Till jul var det röda en självklarhet.

Sovrummet för ett år sedan.

Både rött och grönt har passerat mitt hem.

Idag är det solgult ett tag till.

Till påsk får det gula stanna. Sen tar vi nya tag. Hej & Hå och välkommen nya tider!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar