torsdag 19 februari 2015

Leksand föredrar VM i tråkighet!


Skid-VM i Falun har inletts. Dalarna bubblar. På vissa håll i alla fall. Inte i Leksand dock. Här väljer man att skicka några medarbetare från kommunen som utsetts till "glädjespridare", som på plats i Falun ska representera Leksand. Vilken fantastisk idé!
Tänket på orten vad gäller marknadsföringen av Leksand är för mig långt bortom vett och sans. Här vill man skryta och skrodera om den vackra turistorten, locka fler till både påsk och sommar, samtidigt som man vill framställa sig som hur tråkiga som helst! Och inte på något sätt involvera sina egna invånare till något som bidrar till en glädjande och givande sammanhållning.
Här sitter jag nu, skrollar ner över massor av fb-uppdateringar där folk tycks vara högst involverade i detta stora evenemang. Jag märker ingenting! Varför har det med åren blivit så förbannat trist i Leksand? Är det lathet eller är det helt till ända med fantasi? Och var i ligger kunskapen om marknadsföringen av vår ort? Man kan inte fortsätta leva på gamla premisser, och man kan inte heller tro att hockeyn är det som räddar oss vad gäller antalet besökare.
Varför inte göra som Rättvik, där initiativen tycks hagla? Camp Norway är en lysande idé som involverar hela orten, både boende, företagare och nyfikna besökare.

Jag flyttade till Leksand för snart 19 år sedan. Man kan ju enkelt uttrycka skillnaden på nöjesutbudet idag och då. Krogar har alltid funnits. Men det hände mer. Överallt. Tänket var ett annat. Idag är det tyst. Lugnt. Tråkigt. Förutom när Melodifestivalen väljer att inta arenan. Då vill kommunen uppvisa sina bästa sidor och gör plötsligt allt för att framstå som otroligt hippa. Jag blir bara trött.

Jag har någonstans hört att Leksand en gång fick en förfrågan av Rättvik om man kunde tänka sig att ta del av Classic Car week, då evenemanget i stort expanderat. Leksand sa nej. För hur skulle det se ut? Om våra torg och gator blir invaderade av raggarbilar innehållande glada och festande stollar? Nej, något sådant "fult" ska inte överta det vackra och stillsamma. Varför?

Jag gillar Leksand. Jag bor och lever här. Det är fint. Trevligt. Men inte speciellt roligt längre. Jag tycker det har blivit alldeles för fyrkantigt och ingrott tråkigt.
Det finns eldsjälar som gör allt för att försöka återuppta Leksands goda rykte vad gäller festligheter, fart och fläkt. Men dessa stackare jobbar i motvind. Så har det varit länge.
Så i ärlighetens namn börjar jag titta åt annat håll. Jag kan väl tänka mig att flytta till en ort som tänker framåt, och som inte är rädda för att ha glädjespridare på sin egen ort. Som inte väljer ut dem och skickar dem till en annan ort där det händer något. Jag kan väl tänka mig att flytta från en ort som i viktiga avseenden tänker och planerar helt fel.
Jag kan tänka mig en ort som tänker och gör Rätt...vik!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar