måndag 1 december 2014

Nu är julen & hjortronglöggen inflyttad


En lugn och vacker första advent har avnjutits. Leksand bjöd på en vintrig och fin julmarknad, med en minusgrad i luften och pudersnö under fötterna. Så där alldeles lagom med allt.
Och vid hemkomsten värmdes hjortronglöggen på. Bland de godaste glöggsorterna jag druckit.
Här hemma har julen nu äntligen flyttat in. Ja, till och med granen står ståtligt och lyser upp med sitt sken i vardagsrummet. Det är en tradition sedan många år, att vår gran pyntas redan den 28:e november varje år. Då fyller min dotter år, och förr om åren då vi var bosatta i Östergötland, såg vi till att få den pyntad denna dag eftersom vi alltid var i Dalarna den mesta av juletiden. Så för att få avnjuta jul och pysslet därtill fick det bli på hennes födelsedag. Sedan har detta datum på något sätt blivit vårt julpyntsdatum. Det är skönt att ha det vackra omkring sig en längre tid. Jag kan tycka att det är för mycket jobb att ta in en gran dagen före julafton för att sedan ta ut den igen kort tid därefter.
Jag vill hinna tröttna på julen rejält innan allt förflyttas ut till förrådet igen.

I år är det dessutom mer stilrent i hemmet vad gäller pyntandet. Tidigare år har här stått prylar överallt och därav har jag förmodligen tröttnat ur ganska snart. I år känns det lagom. I huvudsak är det adventsstakar och julgransljus som får stå för det mesta. De röda accenterna i form av kuddar och filtar bidrar till alldeles tillräcklig julkänsla.
Det behöver ju inte heller nödvändigtvis vara jul för att använda rött i det svartvita hemmet. Det kan få vara så under vintern. Lite smått dramatiskt och pigg färg. När våren gör sin efterlängtade entré väntar det limegröna i linneskåpet. Eller möjligen någon annan kulör som i huvudsak sticker ut.
Nu är tiden inne att avnjuta detta härliga skimmer som ljusen avger. Med ansvar och respekt förstås. I detta hus lämnas aldrig ett ljus utan uppsikt. En brand kan vara ett faktum inom loppet av några sekunder. Det varmaste jag vill uppnå i mitt hem är av hjärtat och den rödaste filten.
Ja, och så en skopa av den underbara hjortronglöggen, förstås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar